Heb je voorrang als je van rechts komt (auto) maar je rijdt over zo'n verhoogde "verkeersremmer" die even hoog is als de stoep?

Ik dacht zelf van niet, ik dacht dat dit als een soort uitrit gold, maar ik zie zoveel auto's daar "doorscheuren" dat ik nu ga twijfelen, hoe zit het procies?

Toegevoegd na 1 uur:
ik zal zelf nog een foto zoeken.

De foto van Laiperd is nl zeer illustratief en NIET wat ik vraag
Ik bedoel dat ALLEEN die weg van rechts een verhoging heeft (ter hoogte van het trottoir, en ook die breedte) de "rechtdoorweg" is niet verhoogd.

12 jaar geleden
in: Wetgeving
41.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met verkeersremmer een drempel?
amigo
12 jaar geleden
ik weet niet precies hoe het heet, ik kon ook zo snel geen plaatje vinden maar ze trekken gewoon het trottoir door, alleen waar de straat is is dan een schuine oprit, het is dus zo breed als een trottoir, in dit geval wel 4 meter denk ik. Drempels zijn meestal toch smaller?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In dat geval heb je geen voorrang, al kom je van rechts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het verlengde van deze discussie heb ik een vraag. Bij ons in de buurt hebben we een kruispunt met een verhoogd kruisingsvlak. Bij dit kruispunt komen samen:
- 3 rijwegen, voorzien van een drempel (verhoogd kruisingsvlak).
- 1 fietspad, zonder drempel, dus die sluit op het niveau van het kruisingsvlak aan.
Hoe zit de voorrangsregeling hier ??

Het beste antwoord

De auto die van rechts komt over een doorlopend trottoir heeft geen voorrang. Inderdaad omdat hij vanaf een verhoging af komt. Dat mag gezien worden als een uitrit. De situatie die je beschrijft komt bijvoorbeeld voor als de auto van rechts van een woonerf af komt.
Dat hij uit een soort uitrit komt, zie je inderdaad aan de hoekige trottoirband, maar ook de bestrating van het trottoir loopt meestal door over de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik dacht ook dat het zo was, dank

Andere antwoorden (3)

Als het een verhoogd kruispunt is en er staan geen voorrangsborden of tekens dan geldt de regel dat rechts voorrang heeft.

Toegevoegd na 11 minuten:
De regel is dat op een gelijkwaardige kruising bestuurders van rechts voorrang hebben.
Of er een drempel ligt of niet, dat maakt niets uit. De drempel is alleen een
snelheidsremmer en dat heeft niets te maken met de vraag wie er voorrang heeft.
Rechts heeft dus gewoon voorrang.

De voorrangsregeling is anders bij een "doorlopend" trottoir. Als dat er ligt, wordt de
kruisende weg beschouwd als een uitrit. Een "doorlopend" trottoir loopt parallel aan de
rijbaan. Het trottoir buigt bij het kruispunt niet af maar loopt door. Op die plaats zijn de
zijkanten van de stoepbanden schuin gemaakt zodat er overheen gereden kan worden.
Precies zoals dat ook bij een uitrit is.
Nu we het toch over voorrangsregels hebben: er is nóg een situatie waarbij rechts géén
voorrang heeft. Dat is het geval als iemand uit een onverharde weg komt. In de wet
staat: 'bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een
verharde weg'.
Een klinkerweg, bijvoorbeeld, is een verharde weg. Iemand op een asfaltweg moet dus
gewoon voorrang verlenen aan iemand die van rechts uit een klinkerweg komt. Of een
weg verhard is, is te zien aan het wegdek. Al tientallen jaren geldt in de
rechtspraak: "Een weg wordt beschouwd als een verharde weg wanneer het wegdek is
verhard in overeenstemming met de normale eisen van het rijverkeer, ook al bestaat dit
wegdek niet uit beton, bitumen, asfalt, klinkerstenen of kasseien. Een weg wordt
beschouwd als een onverharde weg wanneer het wegdek niet van een zodanig wegdek
is voorzien, ook al is ter bevordering van de begaanbaarheid of de instandhouding van
de weg waarop enige verharding aangebracht". (zoals een zandweg waar hier en daar
in de gaten puin is gestort.)
Niet altijd is even duidelijk wat de status van de weg is. Het komt vaak voor dat
weggebruikers zich geen raad weten. Ze twijfelen wie er voorrang heeft. Als het u niet
duidelijk is, kunt u dat het beste bespreken met de wegbeheerder. In de meeste
gevallen is dat de gemeente. De wegenlegger van de gemeente kan dan duidelijkheid
verschaffen. Daarop staan alle wegen beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je vraag even opgezocht. Het verhogen van een wegdek is een methode om een uitrit te markeren en heeft dus geen voorrang ook al komt het van rechts.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ahh... met die foto is het duidelijker.. Rechts heeft voorrang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Laiperd. Nee het verandert weldegelijk iets, er wordt geen ophoging bedoeld zoals jij die schets(jouw foto), maar een ophoging die alleen maar voor een weg(uitrit) geldt. Je ziet ze vaak bij parkeerplaatsen bij flats. Je zit dus niet fout, je denkt aan een andere situatie.
of je voorrang hebt is ook te zien aan de stoep. Wanneer de rand van de stoep een ronde vorm is, is het een kruispunt.
Wanneer de stoep hoekig is, dan is het een uitrit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
hoe bedoel je die precies, zoiets dacht ik ook maar uit je antwoord begrijp ik niet precies wat wat is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op dit plaatje kan je een ronde stoep zien: www.google.com/m/imgres?client=ms-opera-mini&q=stoeprand+kruising&channel=new&start=48&site=images&imgid=ANd9GcQvoOOGSU6p3tgRvt8rwTCuHh8fOuu0PInog80GHTtKAnpZe3QrawyyaQg&imgsz=24258&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_BaL1jEgbfI4/SSHtsbyHq1I/AAAAAAAABIw/e8sVRryFmoo/s400/BILD0012blog.JPG&imgrefurl=http://horstsweethorst.blogspot.com/2008/11/klein-mysterie-41-hotseknotsend-door.html&ht=300&wd=400&tbnh=93&tbnw=124&ei=_z3VTvi_MceyjAfivQE&ved=0CBYQ9QEwCDgo . (hoop dat ie het doet, uploadend van mijn telefoon...)