Mag een school een privénummer geven aan een ouder geven van een leerling na een akkerfietje?

Er is iets gebeurd opschool en daarna heeft de moeder van "het slachtoffer" de school gebelt en daarna heeft de school een privénummer gegeven.
Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (4)

Wist de school dat het een prive nummer was? Dat ie niet in het telefoonboek vermeld stond?
Als dat formeel is doorgegeven aan school zou ik zeggen dat het niet mag.

Of je blij moet zijn als de school het nummer niet zou vertellen vraag ik me overigens ook af....
Alternatief is dan justitie inschakelen omdat die de nummers sowieso wel krijgt. Kon pragmatische wel eens de beste oplossing zijn, toch dat nummer geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de school heeft aangegeven dat het de gegevens kan gebruiken voor de genoemde situatie, dan mag het volgens de wet.

Zo niet, dan zijn ze wettelijk strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat eveneens "niet voor andere doelen dan waarvoor ze zijn verzameld." In het geval van een school is het dus legaal, aangezien ze voor de wettelijke voogd werden verzameld. En aangezien het doel, dus het noodgeval, de reden was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het noodgeval betrof het slachtoffer, de moeder had geen enkel recht omdat telefoonnummer te verkrijgen.
Als minderjarige, ik veronderstel dat de persoon waarover jij het hebt minderjarig is, sta je onder de voogdij van jouw ouders of een voogd. Bij de inschrijving of herinschrijving geef je bepaalde privégegevens aan je school zodat zij contact kunnen opnemen (oa bij noodgevallen.)

Niemand kan de school verplichten om deze gegevens NIET met de ouders mee te delen. Dit zou wel het geval zijn moest de school privégegevens van een leerling aan andere personen dan jouw ouders meedelen (bvb een vriend, een vereniging, een bedrijf...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen dat mag niet.

Het is niet voor niets een privé telefoonnummer.