Hoe kun je vanaf je 18e een uitkering/bijstand krijgen?

Ik zag op het Pownews een jongen die 34 was en al 16 jaar een uitkering had. Hoe kun je nou zo snel geld van de overheid krijgen?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was hij chronisch ziek, misschien?
Drepolli
12 jaar geleden
Nee kerngezonde jongen als je het zo zag. Hij kon gewoon lopen gebaarde met zijn armen en sprak gewoon ABN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo zijn er nog 1000en.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle ziekten zijn zichtbaar voor de buitenwereld.

Antwoorden (4)

Misschien heeft hij iets wat aan e buitenkant niet zo makkelijk te zien is. Tegenwoordig krijg je als jongere niet zo makkelijk meer een uitkering. Je moet je inschrijven bij UWV en dan wordt je aanvraag beoordeeld. Als de beoordeling positief is krijg je wel geld, maar wordt ook van je verwacht dat je een traject gaat volgen waarin je werkt in een project en probeert aan een vaste baan te komen
anneliez
12 jaar geleden
De spelregels om een uitkering te krijgen zijn de laatste pakweg 15 - 20 jaar veel strenger geworden. Om nu zomaar op je 18e in de bijstand te komen is bijna onmogelijk. Als nu iemand bijstand aanvraagt, worden eerst alle andere mogelijkheden bekeken, b.v. scholing of werk.

Een jaar of 20 geleden, was het nog vrij normaal als mensen bewust kozen voor een uitkering, en daarnaast b.v. vrijwilligerswerk deden. Dat is er echt niet meer bij, en ook bij mensen die nu recht hebben op een uitkering, wordt van alles gedaan, om ze uit de bijstand te halen, d.m.v. scholingstrajecten, stages etc.

Ook wordt er veel strenger gecontroleerd. Gemeenten hebben er nu belang bij, om dat te doen, omdat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten van de bijstand. Vroeger kwam dat geld uit één grote pot van de overheid.
Er is dus heel veel veranderd de afgelopen 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de situatie die u hier beschrijft dus zoals gezegd 16 jaar geleden kreeg je op je 18e gewoon(tenminste als je aan de toen geldende richtlijnen voldeed)Bijstand.Ik ken de situatie van de meneer van 34 jaar niet en geef er dan ook geen waarde oordeel over.De situatie nu is ongeveer vergelijkbaar (mits men aan de eisen voldoet). De wet heette in 1995 Algemene bijstandswet.

Zie onderstaande voor situatie nu;

Wanneer heb ik recht op bijstand?

U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u in Nederland woont, niet genoeg inkomen of vermogen heeft om in uw levensonderhoud te voorzien en ook niet in aanmerking komt voor een andere uitkering. Met een bijstandsuitkering kunt u de periode overbruggen tot u weer een baan vindt. Er is een aantal voorwaarden.

Voorwaarden bijstandsuitkering

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland.
U bent 27 jaar of ouder. (Voor jongeren van 18 tot 27 jaar die een bijstandsuitkering aanvragen, geldt de Wet investeren in jongeren).

Wet investeren in jongeren

Jongeren onder de 27 jaar die niet werken en niet naar school gaan, kunnen sinds 1 oktober 2009 geen beroep meer doen op een bijstandsuitkering. Ze krijgen van de gemeente een werk-/leeraanbod, zodat ze kunnen werken, leren of beide combineren. Dit staat in de Wet investeren in jongeren (WIJ).

Vanaf 1 januari 2012 houdt de WIJ op te bestaan. Jongeren die gebruikmaken van de WIJ vallen vanaf die datum weer onder de Wet werk en bijstand. Vanaf 1 januari 2013 gaat voor hen vervolgens de Wet werken naar vermogen gelden. Let op: Het gaat hier nog om wetsvoorstellen.

Dus u ziet er is nog volop discussie over tot in het parlement.

groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het aan te vragen bij je gemeente.. je kan zo vanaf je 18e al in aanmerking komen voor een jongeren uitkering.
Hierin word wel van je verwacht dat je regelmatig solliciteert, werk van hun aanneemt of mee doet aan een begeleiding om je terug naar school te krijgen.
Helaas zijn ze vind ik toch niet streng genoeg voor de mensen die er niks voor willen doen om weer aan de bak komen en het zo wel fijn vinden, die vervolgens jaren lang in de uitkering blijven hangen die naar elk jaar dat je ouder word ook nog eens hoger word als je nog jong bent.
Ook vind het best een slechte zaak dat je als je nog jong bent de uitkering van een thuiswonende net zo hoog is als een zelfstandigwonende..
Voor thuiswonende mensen is dit namelijk vaak overbodige luxe .. en voor een zelfstandigwonende is dit vaak moeilijk rond komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongeren van 18 krijgen geen uitkering, die worden tegenwoordig via de WIJ aan het werk gezet of naar school gestuurd als ze bij de gemeente aankloppen. Alleen arbeidsongeschikte jongeren komen in aanmerking voor een uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd dat heet de WIJ-uitkering .. dan krijg je net zo goed geld maar ga je wel dat traject in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vertel dit uit eigen ervaring heb vorige jaar nog in de wij-uitkering gezeten en kreeg boven de 500 euro per maand. en een vriendin van mij zit hier al jaren in ., vandaar dat ik zeg ze zijn niet zo streng. maar het bestaat wel.
Drepolli
12 jaar geleden
Kan ik mijn studiefinanciering hier niet voor inruilen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, want zodra je gaat studeren vervalt het en moet je je aanmelden bij ib-groep.
En als je gaat werken word het gene wat je verdiend .. ingehouden van je uitkering.