Als er een fietspad direct naast een trottoir loopt, mag een voetganger dan op het fietspad lopen (parallel aan het trottoir) ipv op het trottoir?

Ik bedoel natuurlijk niet het het fietspad oversteken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
Amadea
12 jaar geleden
Nou, hier in de stad schijnen sommige fietsers het verschil tussen stoep en straat niet te weten. Best wel vaak rijden er fietsers over de stoep die verontwaardigd zijn als ik als voetganger niet voor ze opzij ga...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is een aanvullende vraag, vandaar dat ik deze hier plaats bij de antwoorden, omdat er anders twee soortgelijke vragen zullen zijn.
Mag ik als voetganger van het trottoir af, en de weg oversteken, om aan de overkant op het verplichte fiets- en bromfietspad te lopen. Ja dit is tegen het verkeer in, maar de hond loopt links, ziet alles aankomen, net als ik, en we zullen dus niet schrikken en we kunnen te allen tijde anticiperen [in het plaatje de oranje pijl].

Het beste antwoord

Uit het Reglement verkeersregels en verkeerstekens, artikel 4:
1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
4. In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.

Nee, dus. Volgens de wettelijke regels mag een voetganger niet op het fietspad lopen als op dezelfde plek ook een trottoir aanwezig is.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een trottoir is voor voetgangers en een fietspad voor fietsers, dus nee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag een voetganger op een fietspad lopen welk bv door een park loopt en waar geen trottoir is?
Ja dat mag, ondanks dat het fietspad voor fietsers is.
Dus nogmaals mijn vraag lezen nadat je hem wel snapt!
Powergen
12 jaar geleden
Maar je vraag gaat over dat er een trottoir loopt direct naast het fietspad.. das toch iets anders dan een park zonder trottoir?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een trottoir is moet je gewoon daar lopen en niet op het fietspad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als jij zegt dat een fietspad voor fietsers is. Als dat zo is dan geldt dat ook in een park. Of zijn er misschien uitzonderingen? Zo ja, dan gaat daar mijn vraag over.
Aanvulling op het antwoord van Amadea (wat overigens 100 procent klopt!):
als in bepaalde situaties het trottoir/voetpad ontbreekt, maar er is wel een fietspad of een fietspad/bromfietspad aanwezig, dan moet de voetganger deze volgen. Voorheen werd dwingend voorgeschreven waar de voetganger moest lopen in het geval er geen voetpad/trottoir, geen fietspad en geen fietspad/bromfietspad aanwezig was. Als de voetganger gebruik maakt van de rijbaan of de berm wordt het nu aan het eigen inzicht overgelaten aan welke zijde van de rijbaan hij/zij verkiest te gaan lopen.