waarom krijg je een bon van de politie als je op een brommer rijd die harder kan dan 45 km?

mijn zoon heeft nu al twee keer een prent gehad omdat zijn brommer op een rollenbank harder gaat dan 45km.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
paulus811
14 jaar geleden
Hij zal ook nog wel harder kunnen dan 50, want de politie doet echt niet lullig tussen 45 en 50. En ja, dat is dan dokken.

Antwoorden (10)

Twee keer. Tja, dat heet 'opgevoerd'. Die dingen zijn af fabriek afgesteld dat ze niet harder kunnen. Als je er aan gaat sleutelen dan kunnen ze harder, maar dat mag dus niet.
AWM
14 jaar geleden
Dat is omdat hij de wet overtreedt.

Je mag niet op een brommer zitten die sneller kan dan 45 km/u. Ook niet als je jezelf beperkt tot 20 km/u. Het gaat erom hoe hard het ding *kan*.

Dezelfde wetgeving geldt bijvoorbeeld voor vaarbewijzen bij motorboten. Ook daar gaat het er niet om hoe snel je vaart, maar om hoe snel je kúnt varen.

Als jouw zoons brommer sneller kan dan 45 km/u, heeft hij (of een vriendje) dat ding opgevoerd. Dat mag dus niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en toch is het stom, want een auto kan ook harder dan de hoogste limiet...
Dat zijn de regeltjes.
Wees blij dat deze regeltjes er zijn want een brommer is niet gemaakt om veilig 70 km. te rijden.
Ieder jaar verongelukken jongeren met opgevoerde brommers, dus beter een bekeuring dan een begravenis!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beter had ik het niet kunnen zeggen :-) + fictieve 1 (nog 49 punten dan kan ik ze echt uitdelen :-))
45 kilometer is de max snelheid die een brommer mag
vroeger reed die van mij iets van 60 door dat ik een zwaardere uitlaat had
een echte opgevoerde brommer zou een andere cylinder inhoud hebben van meer dan 40 cc
of ze inmiddels die regels strenger hebben gemaakt lijkt me duidelijk
maar in mijn ogen is een brommer pas opgevoerd
als er met de cylinder inhoud is geknoei door bijvoorbeeld een beetje van de cylinderkop af te vijlen of een cylinder met een langere slag of cylinderwand o.i.d
ik vermoed ook dat ze strenger optreden tegen scooters want de oudere modellen zundapp kreidler etc etc hadden wat betere moters etc en gingen ook wat sneller
maar daar valt niets aan te doen dus dat zien ze nog wel door de vingers
je krijg nog wel een boete voor te hard rijden natuurlijk maar waarschijnlijk heb je meer mazzel met een ouder type brommer en zullen ze die niet zo snel beboeten
in beslag nemen is dan niet toegestaan zo te horen heeft je zoon of een ander uitlaat er op gezet of flink ontkoolt
maar daardoor rijd hij wel sneller en wordt je dus beboet op de rollerbank
maar welke knaap doet dat niet ;)
Ik vond mezelf en watje toen ik tijdelijk even niet harder kon dan 45
(mijn uitlaat was erg vuil)
tja het ligt er ook aan hoe veel sneller natuurlijk 60 ok maar 80 of 90 dan wordt het link
inbeslagname is dan de volgende actie maar als ie maar 60 kan blijft het bij een boete
zoveel mogelijk de rollerbank vermijden is mijn devies ;)
14 jaar geleden
De 1e keer heeft hij een boete gehad omdat deze op de rollenbank harder dan 45 km ging.

De 2e keer weer.

Dit gaat nog vele malen door. Want je zou denken na de 1e keer dat je het probleem gaat verhelpen.

Volgende keer als hij weer gepakt wordt en het is nog steeds niet opgelost nemen ze misschien wel zijn brommer in beslag dat zou toch zonde zijn.

Moet je het niet laten controleren als deze brommer te hard ging op rollenbank. Dus na controle.

Zonde van het geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn weten kan de rollerbank geen snelheid meten, maar meet het vermogen. Een standaard brommer kan over het algemeen wel harder dan 45 door simpelweg een standaard/replica uitlaat te pakken.

Het vermogen van de brommer wordt hoger als je dingen als je het blok veranderd van standaard 49,99cc naar bijv. 70 of 100cc. Op dat moment is de rijder van het brommertje niet verzekerd en dan zijn snelheden van 80Km/uur of harder haalbaar.

De brommer wordt op de rollerbank niet gecontroleerd op snelheid maar op vermogen en aan dat vermogen wordt een minimale snelheid gekoppeld.
Door middel van een andere replica uitlaat blijft het vermogen precies hetzelfde, maar wordt de snelheid hoger en daardoor kun je dus best wel 70Km/uur rijden zonder al te veel te knutselen.

p.s. als je sowieso harder dan 45km/uur rijdt en je wordt geflitst/gepakt met een camera-auto, dan krijg je uiteraard ook een print van de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je zoon blijkbaar niet aan de wetgeving wil houden. Na twee keer kan je zeker vaststellen dat dit doelbewust is. Als ouder zou ik zorgen dat er geen tweede keer was gekomen!

Wordt gek van die brommers met geel plaatje die zich als auto's moeten gedragen in het verkeer, maar het fietspad misbruiken als het ze uitkomt. Levens gevaarlijk.

Je denkt er wel anders over als z'n figuur onder je bumper krijg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft te maken met de definitie van een brommer. Anders wordt het een lichte motorfiets en daar heb je rijbewijs A voor nodig. Net zo logische als de definitie van een Man, zijnde een mens met een slurfje, zonder slurfje ben je een vrouw. Een vrouw beneden de 18 jaar is een meisje anders ben je een vrouw.
Daar hoef je niet verbaasd over te doen. Het beste antwoord is dus: er bestaat geen brommer die harder kan dan 45 km/uur. Hij krijgt dus een bekeuring voor rijden op een motorfiets zonder rijbewijs A, op de verkeerde weg en zonder de juiste kentekenplaten. Ga maar vast sparen :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je brommers niet mag opvoeren, en omdat je voor dingen die niet mogen een "prent" krijgt.

..sjongejonge zeg, tijd om dat pleidooi voor de "stomme vraag" knop weer te openen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens de wet is de constructie snelheid van een brommer 45 km per uur. Als je bromfiets harder kan dan overtreed je de wet en krijg je een bekeuring.