Wat zijn de meest geruchtmakende strafzaken van nederland?

Zaken die al een uitspraak van de rechter hebben. Hoe lang geleden maakt niets uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Goeie Mie: seriemoordenares, grootste gifmengster aller tijden
Leiden, zaterdagavond 8 december 1883. Na een middagje in de binnenstad keert het arbeidersgezin Frankhuizen terug in hun verpauperde bovenwoning aan de Groenesteeg....
Vader Hendrik vindt de smaak 'wat heesch', maar eet volgens goed Hollands gebruik braaf zijn bord leeg. Marie houdt het halverwege voor gezien, doch voert nog wel een paar hapjes aan hun acht maanden oude zoon Hendrik junior, alvorens ze de pot leegkiepert op de binnenplaats.
Ook Hendrik junior begint bloederig slijm uit te spuwen en ontwikkelt in ijltempo puistjes, blaasjes en korstjes rond de mond.
Marie stort de volgende ochtend in met dezelfde verschijnselen. Een familielid alarmeert dokter Braakenburg, doch deze is niet gewend op stel en sprong zijn mantel van de kapstok te halen voor klagende leden der arbeidersklasse.
Wanneer hij op donderdag eindelijk een gaatje in zijn agenda heeft, zijn Marie en Hendrik junior reeds overleden. Braakenburg beperkt zich tot het constateren van de dood, wenst de nog immer lijdende vader Hendrik beterschap en verdwijnt voor altijd uit het voetlicht van de geschiedenis.

Gelukkig toont dokter Rutgers van der Loeff zich een dag later een grondiger lid van de medische stand. Als hij de Groenesteeg aandoet, herkent hij onmiddellijk de symptomen van arsenicum-vergiftiging. Beide lijken worden voor onderzoek naar het Anatomisch Kabinet afgevoerd en de ijlende vader belandt in het Academisch Ziekenhuis, alwaar hij na een folterend ziekbed alsnog sterft.

Wanneer patholoog-anatoom Zaaijer na sectie van het complete gezin concludeert dat bij allen 'het spijsverteringskanaal over bijna zijn gehele uitgebreidheid verkeerde in een toestand van hevige ontsteking', start de Leidse politie een onderzoek. Reeds de volgende dag wordt Marie van der Linden - in de buurt bekend als 'Goeie Mie' - gearresteerd.

Niet alleen bleek Mie begrafenisverzekeringen te regelen voor familie en bekenden, ook sloot ze verzekeringen af zonder dat de betrokkenen daar kennis van hadden. Deze praktijk was in de negentiende eeuw niet verboden. Vervolgens strooide Mie korrels arsenicum in de koffie, melk of erwtensoep van de door haar verzekerden. Na hun dood inde ze het verzekeringsgeld, meestal zo`n vijftig gulden.

Als Goeie Mie op 1 mei 1885 wordt veroordeeld tot levenslange tuchthuisstraf, staat vast dat zij ten minste 102 personen heeft vergiftigd, waarvan 27 met dodelijke afloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron mist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zee nevel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de ruimte voor het antwoord vol is, hierbij op verzoek enige van ruim 10.000 verwijzingen m.b.v. Google. Er is ook een antwoord op een andere Goeie vraag bij. http://www.goeievraag.nl/vraag/koos-hertogs-enige-seriemoordenaar-nederland.55680
http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn2/swanenburg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Swanenburg
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/16380-goeie-mie-de-leidse-gifmengster.html
http://www.dodenakkers.nl/artikelen/moord/155-gifmengster.html
http://www.geschiedenis24.nl/ovt/afleveringen/2002/Ovt-29-09-2002/Seriemoordenares-Goeie-Mie-in-de-negentiende-eeuw.html

Andere antwoorden (9)

Ik denk de moord waar die 2 mannen voor vast hebben gezeten en later zijn vrijgesproken.
Die zaak is ook bij Peter R de Vries geweest.

Toegevoegd na 39 seconden:
De puttense moordzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volkert van der Graaf, de moordernaar van Pim Fortuin

De bende van Venlo

Toegevoegd na 27 seconden:
moordenaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voorbeeld: Lucia de B., de Haagse verpleegkundige die levenslang kreeg voor moorden en moordpogingen en later werd vrijgesproken.

Toegevoegd na 2 minuten:
na 6,5 jaar in de gevangenis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De Baarnse moordzaak" uit 1960.

Een 14 jarige jongen werd vermoord door twee broers (16 en 17 jaar) uit een vooraanstaande familie.

De zaak is vooral geruchtmakend geweest omdat er sprake zou zijn geweest van klasse justitie (ze mochten b.v tijdens hun straf op vakantie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het proces rond de Heineken ontvoerders. Nu weer redelijk actueel, door het uitkomen van de film, over deze ontvoering, maar eerder al is er zeer veel over gepubliceerd. Denk oa aan het boek van Peterrr de Vries.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
De zaa tegen Geert W. deed ook flink wat stof opwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zijn dat;
Een justitiële dwaling is een rechterlijke dwaling of een eenzijdige dwaling van een openbaar aanklager of de jury, waarbij iemand op wie geen schuld rust langdurig wordt vervolgd.

Moord in Giessen-Nieuwkerk (1923)

Op 3 augustus 1923 werd de 45-jarige stationschef Jacob de Jong in Giessen-Nieuwkerk doodgeslagen gevonden voor zijn stationnetje op het treinspoor. Men concludeerde een roofmoord, hoewel er weinig geld was buit gemaakt en de roofmoordenaars alles goed hebben opgeruimd (zelfs de deur op slot gedraaid). Timmerman Chris Klunder en uitvoerder Jan Theunissen werden veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf mede op basis van een verklaring van het echtpaar Kroon uit Sliedrecht, naar later bleek onder druk van de politie. Na speurwerk van journalist Kick Geudeker van Het Volk bleek de getuigenis van de Kroons verzonnen. De Hoge Raad wees een herzieningsverzoek toe.

Rotterdamse carnavalsmoord (1984)

Op een Antilliaans feest werd 'cocaïnekoning' Ismael Mambre doodgeschoten. Steve H. werd schuldig bevonden en veroordeeld tot 12 jaar cel. In 1989 bekende zijn halfbroer A. M. dat hij de dader is. De Hoge Raad wees een herzieningsverzoek toe.

Zaanse paskamermoord (1984)

Op 30 november 1984 werd de 21-jarige verkoopster Sandra van Raalten dood aangetroffen in een paskamer van kledingboetiek Manouk in Zaandam. Zij was gekneveld en haar keel was doorgesneden. Sandra's sieraden en 250 gulden kasgeld waren verdwenen. Justitie geloofde niet in een roofmoord, maar beschouwde het als een uit de hand gelopen liefdesspel. Hiervoor werd de 36-jarige fietsenmaker Rob van Zaane tot 12 jaar met TBS veroordeeld. Twee jaar later werd Van Zaane in hoger beroep vrijgesproken wegens ondeugdelijk bewijs. Van Zaane heeft altijd ontkend iets met de moord te maken hebben gehad.

De werkelijke dader, Kemal Erol, werd in 2002 geïdentificeerd na DNA-onderzoek. Hij was echter al in 1993 overleden.

Bejaardenverzorgster Ina Post (1986)

Ina Post is een Nederlandse bejaardenverzorgster, die in 1987 in hoger beroep werd veroordeeld wegens moord in 1986 op een van haar cliënten. Haar bekentenis kwam indertijd onder druk tot stand. Ze heeft haar straf helemaal uitgezeten. De zaak Ina Post was tot maart 2008 in behandeling bij de Commissie evaluatie afgesloten strafzaken (CEAS). Daarop werd de zaak heropend bij de Hoge Raad waarna in 2010 vrijspraak is gevolgd.

Puttense moordzaak (1994)

Hendrik W. uit Almelo (1997)

Schiedammer parkmoord (2000)

Lucia de Berk (2003
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het proces van de Zwarte raven. Ongekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook het proces in 1977 tegen de oorlogsmisdadiger Pieter menten was erg beroemd, en niet te vergeten de zaak van Hans van Z(on) , een beruchte seriemoordenaar. In 1969 werd hij veroordeeld tot levenslang. Na 19 kreeg hij gratie.

de Zaanse paskamermoord in 1984 deed ook veel stof opwaaien. Fietsen maker rob van Zaane. werd tot 12 jaar veroordeeld, maar dat bleek een gerechtelijke dwaling. de echte dader bleek in 1993 overleden.

http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/rechtspraak/83-de-levenslang-veroordeelden-in-nederland/547-levenslang-hans-van-zon.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Menten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Justiti%C3%ABle_dwaling#Zaanse_paskamermoord_.281984.29

Toegevoegd na 1 uur:
Hans van Z kreeg na 19 jaar gratie..