Mag je op je 16e door je ouders op straat worden gezet?

Een jongen die ik ken is het overkomen.
Hij hield een feest toen zijn ouders niet thuis waren. Tapijt vernield, sieraden en laptop gestolen. Vele duizende euro's schade. Maar mag dat zomaar bij een kind van 16?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Volgens mij mag dat pas als je volledig volwassen bent dus 18
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kunnen ze hem niet zomaar op straat aan zijn lot overlaten omdat hij nog minderjarig is horen zijn ouders nog voor hem te zorgen iniedergeval financiël of als het echt niet gaat af te leveren bij jeugdzorg denk ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, die heeft het bont gemaakt!
Als ik zijn ouder was, was ik ook super kwaad op hem. Ze mogen hem straffen, hem voor de kosten laten opdraaien enz. maar niet op straat zetten.
Als ouder heb je onderhoudsplicht tot je kind tenminste 18 jaar is.
Dit betekent dat ze moeten zorgen voor huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind." (B.W. Art. 230 § 1)

http://www.centenvoorstudenten.be/apps.aspx?smid=3035
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je verwijst wel naar een belgische site.. is dat in nederland hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk 1vraagje. Had ik niet gezien vannacht. :)
Maar in NL is dat net zo.
Neen dat mag niet.

De ouders moeten er voor zorg dragen dat hun kinderen tot hun volwassenheid een "dak" boven hun hoofd hebben, is dat niet van toepassing wordt het kind door de Raad voor Kinderbescherming / st. Jeugdzorg op kosten van de ouders elders ondergebracht.

De ouders zijn verplicht tot het 21ste levensjaar dan verplicht in de kosten van onderhoud te voorzien.

Ondanks wat de zoon gedaan heeft is wat de ouders doen nog vele malen dommer.

Als ouder laat je een kind van 16 nog niet zolang alleen, die verantwoordelijkheid kunnen ze nog niet dragen.

Als de ouders een goede verzekering hadden afgesloten was de schade betaald geweest.

Ben bang dat deze jongen heel, heel veel hulp nodig zal hebben, als ouder kan je dit niet maken, goederen boven een leven stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal wel meevallen waarschijnlijk is hij allang weer thuis.Ik heb mijn dochter ook wel eens de deur gewezen als ze alweer tekeer ging of wat dan ook.Als kinderen hun zin niet krijgen dreigen ze ook met weglopen en ja soms zeg je dan als ouder nou dan ga je toch hier heb je kleding voor de eerst volgende dagen.Meestal blijven ze dan in de buurt en smeken om weer binnen te mogen met 1000x excuus.Kinderen kunnen soms zelfs bij bloedarmoede nog het bloed onder je nagels vandaan halen.Dit zal vast niet de eerste x zijn dat zoonlief zich niet aan de regels houd en alleen maar dreigen heeft dan geen zin en dan een keer een daad stellen laat hem misschien schrikken.Maar ik denk dat het allemaal wel zal meevallen en dat zoonlief echt wel weer thuis mag komen.