is er een wettelijke bepaling voor vanaf welke leeftijd kinderen onbegeleid in de avond laat buiten mogen lopen?

Ik vind het niet goed dat mijn zoon van 13 om 24.00 uur nog onbegeleid met de trein mag.ik vind dat te jong

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K

Antwoorden (5)

Daar is geen wet voor. Het is uw eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad veel te jong, maar volgens mij heeft het met de opvoeding te maken of je je kind savonds de deur uit laat gaan. Er is hier geen wettelijke regel voor, maar het is wel onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een betweterij.
Als je dat vindt en dat is het ook veel te laat dan moet je dat verbieden jij bent de ouder en kinderen tot 18 jaar vallen onder het ouderlijk gezag. De wet heeft hier geen regels of wettelijke bepalingen voor. Het gaat hier om ouderlijk gezag.
ronron1212
12 jaar geleden
Richting het kind zelf is er geen wetgeving, echter in de richting van de ouders kan men gaan denken aan de wet op de kinderbescherming die duidelijk maakt dat een ouder / voogd of een ander een kind niet in gevaar mag brengen of een kind iets mag laten doen wat schadelijk voor het kind kan zijn.

Nu weet ik uiteraard niet waarom jou zoon op een dergelijk tijdstip wil reizen en kan de hierboven aangehaalde zaken van toepassing zijn echter kan het ook zo zijn dat ze niet van t0oepassing zijn.

Als uw zoon begeleid wordt door een vertrouwde meerderjarige, uw zoon op de trein wordt gezet door een vertrouwde meerderjarige en u hem zelf van het station ophaalt hoeft het niet onder wet op de kinderbescherming te vallen, gaat u zoon wel alleen met de trein opstap en wordt er geconstateerd dat het regelmatig gebeurd kunt u er va op aan dat de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek naar de opvoeding zal opstarten.

In alle gevallen zal uw zoon in deze moeten doen wat u voor verstandig houdt, uw zoon mag zich niet onttrekken aan de ouderlijke macht door toch op eigen houtje te gaan, indien uw zoon toch op eigen houtje de reis onderneemt mag u hem een (niet fysieke) straf opleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het over een 13 jarige, een kind dat ook zelfstandig naar school reist. Overal op de wereld kan wel wat gebeuren, zelfs thuis kan er een vliegtuig op het dak landen. Enige zelfstandigheid mag je wel eisen op die leeftijd anders moeten zijn ouders hem nog op zijn veertigste begeleiden van en naar het werk.
Er is geen wet voor tijds afspraken met uw eigen kind, dit valt in Nederland onder "eigen verantwoordelijkheid". Wel is 13 jaar erg jong maar elk kind is een individu opzich. U kunt zelf bepalen wanneer uw kind zelfstandig genoeg is om zelf (of met andere kinderen ) met de trein te gaan. Ook kunt u proberen het op te bouwen; eerst om 7.00 uur, dan om 8.00, steeds iets later.
Ik hoop dat u hier wat aan hebt.