Nee, is in principe niet verplicht. Wel kun je gedwongen worden om een rekening te openen, omdat je anders niet aan het betalingsverkeer kunt deelnemen.

Zo betalen de meeste werkgevers het salaris niet meer contant uit, kun je op sommige plekken niet meer contant betalen, alleen nog per chipknip etc.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
nee niet verplicht. maar tegenwoordig gaat wel alles met de bank waardoor je gedwongen wordt om er toch een te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geld wilt ontvangen van je werkgever of een uitkeringsinstantie dan is het hebben van een bankrekening verplicht.
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt in theorie niet de plicht om een bankrekening te hebben. Dat wil zeggen: je krijgt geen boete omdat je geen bankrekening hebt.

In de praktijk is het - zodra je niet meer bij je ouders woont - wel verplicht om een bankrekening te hebben. Je moet namelijk inkomen hebben om te kunnen voorzien in je levensonderhoud. Hierdoor zul je een bankrekening hebben waar je werkgever of uitkeringsinstantie je geld stort. Een andere verplichting is die om een zorgverzekering te hebben. De zorgverzekering kan ook niet contant betaald worden dus daarvoor heb je al minimaal een bankrekening nodig.

In theorie is het dus niet wettelijk verplicht, maar in de praktijk kun je niet zonder.