Waarom zitten ter dood veroordelen in Amerika vaak zo lang in de dodencel?

Vaak jaren, en soms hun hele leven, waardoor ze eigenlijk levenslang hebben ipv de doodstraf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K

Het beste antwoord

Het Amerikaans rechtssysteem is zo verschillend van het onze dat het niet eenvoudig is omdat uit te leggen.

Alvorens tot de terechtstelling wordt overgegaan moet de overheid voor 100% zeker zijn van de schuldigheid, bij de geringste twijfel mag de terechtstelling niet doorgaan.

Ondanks dat een meerkoppige jury vind dat een persoon de dader is en een rechter hetzelfde oordeel heeft kan een veroordeelde bij de gouverneur van de staat verzoeken om gratie aan de hand van feiten en aanwijzingen die tijdens de rechtszaak niet zijn meegenomen of pas na de rechtszaak bekend zijn geworden.

Ook bestaat er de mogelijkheid dat de dader tijdens de veroordeling meerdere straffen heeft gekregen, als hij bijvoorbeeld een diefstal wilde plegen en daarbij het slachtoffer op een brute wijze heeft vermoord kan hij ter dood veroordeeld worden voor de moord maar ook nog eens een celstraf krijgen voor de diefstal, de ernst van de diefstal bepaald dan wat de gevangenisstraf is, deze zal hij moeten uitzitten alvorens hij ter dood wordt veroordeelt.

Al met al een afschuwelijk systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan komen door steeds weer een nieuw feitje omtrent hun misdaad waardoor er weer een rechtszaak komt, hier weer beroep tegen wordt aangetekend enz. Hierdoor slepen procedures soms jarenlang eer het eindelijk tot een daadwerkelijke executie komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
eindelijk moet zijn uiteindelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat men wel 200 % zeker moeten zijn alvorens een onherroepbaar vonnis uit te voeren.

Die rechtszaken kunnen ontzettend lang duren met hoger beroep, met wisselen van de jury, met het oproepen van getuigen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Meer als 100% ken niet;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf nu wel :)?
Omdat al het papierwerk en bureaucratie enorm veel tijd in beslag neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas zijn er al te vaak onschuldigen vermoord in the USA
Ze kunnen nu dus niet lang genoeg wachten tot ze echt helemaal zeker zijn, maar wat mij betreft, even of-topic, afschaffen die achterlijke doodstraf, helemaal uit de tijd, en niet meer terug te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Helemaal mee eens Yulia, de doodstraf is niet meer van deze tijd. Het idee dat er legaal mensen vermoord mogen worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ gelukkig zijn er steeds meer mensen bezig met het lot van de ter doodveroordeelden. Nog steeds worden er mensen onschuldig ter dood veroordeeld. Dat komt ook door het rare proces in Amerika. En de zwaardere straffen voor zwarte mensen tov blanke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lotte en Kriz, ik had al het idee dat ik hierin alleen stond, bedankt voor jullie bijval. Afschaffen , heel snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doodstraf is zeker uit deze tijd, is een makkelijke manier om van je daad te ontkomen..
Onze Puttense moordzaak... zegt eigenlijk al genoeg, dat hebben ze in de USA ook al erg vaak meegemaakt. Doodstraf is wel erg onomkeerbaar.