Heb je nog recht op gratis reparatie na garantietermijn?

In 2007 een mooie wijnklimaatkast van EuroCave gekocht. Echt een plaatje! Onlangs begaf echter, na een stroomstoring, de werking van het display het. Garantietermijn van twee jaar is verstreken. Reparatiekosten € 650,00 De kosten zijn zo hoog omdat de printplaat vervangen moet worden. Ik vind dat een fors bedrag en vroeg me af of een fabrikant ook na de garantietermijn niet een verplichting tot gratis reparatie heeft. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat een dergelijke kast toch een redelijk lange levensduur heeft. EuroCave maakt me echter tot nu toe niet blij! Wie heeft tips hoe hier mee om te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als consument heeft u bepaalde rechten. Wanneer u iets koopt, mag u er volgens de wet vanuit gaan dat het product doet wat u ervan mag verwachten en wat de verkoper en de fabrikant beloven.

Ook dient de verkoper in te staan voor het product. Vanuit de wet is hij verplicht om u te helpen als het product niet aan uw verwachtingen voldoet. Soms geeft de fabrikant of de verkoper een garantie. Dat is iets extra’s. Het is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.

Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Een auto moet u bijvoorbeeld onderhouden. Hebt u een product verkeerd gebruikt of hebt u een product beschadigd? Dan moet u de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen.

Voorbeeld
U hebt een koelkast gekocht. Na een aantal jaren gaat het lampje kapot. Dan moet u dit zelf vervangen. Maar gaat de motor opeens kapot na twee jaar? Dan is het product ondeugdelijk en kunt u teruggaan naar de winkel.

Kijk ook eens hier : http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consumenten/aankopen-en-garantie/hoe-zit-het-met-garantie/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de stroomstoring extern was, dus niet door het apparaat zelf gegenereerd, helaas NIET. Anders zou je je nog kunnen hebben beroepen op een redelijke levensduur van het apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt aanwijsbaar van een stroomstoring is, heeft da fabrikant na ruim 4 jaar geen reparatieplicht. In dit geval zelfs niet binnen de garantieperiode. Je kan proberen in dit geval te claimen bij de energiemaatschappij, maar die zullen niet thuis geven denk ik. Ook kun je proberen op te geven aan verzekering. (Inboedel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, na afloop van een garantietermijn heb je geen RECHT op een gratis reparatie. Wel heb je recht op een deugdelijk product. In jou geval heb je dat en dient de leverancier (niet de fabrikant) de schade te herstellen tegen een redelijke vergoeding. Anders naar de geschillencommissie waar de meeste leveranciers bij zijn aangesloten en anders via een advocaat naar de rechter.
Ik zie nu dat de kast al vier jaar oud is. Ik ben bang dat je de reparatie dan in zijn geheel moet betalen.