Huisgenoot richt vernielingen aan, slaat een andere huisgenoot en uit doodsbedreigingen, wat te doen?

Dit alles gebeurde nadat mijn huisgenoot dagelijks zijn vriendin en klein kind van een jaar of 2 hier binnen liet en ook liet overnachten. Ik maakte daar toen melding van richting de verhuurder omdat ik snachts wakker werd gehouden door het huilen van het kind. De verhuurder nam hierna telefonisch contact met hem op en sprak hem hierop aan, mijn huisgenoot draaide toen gelijk door en stelde zich meteen agressief op tegen alle mensen in dit huis en vandaag begon hij ook met spullen door het huis te smijten en viel hij een van mijn andere huisgenoten fysiek aan. Deze persoon is in het verleden regelmatig in aanraking geweest met de politie en heeft naar mijn weten ook een indicatie voor zijn agressie. Ik voel mij momenteel niet echt veilig thuis en zou graag willen weten hoe ik het verder aan zou kunnen pakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

De navolgende zaken dienen te gebeuren:

Melding verhuurder;

Deze dient ervoor zorg te dragen dat het woongenot niet verstoord wordt, hij zal dus de "dader" moeten verwijderen uit het pand.

Melding politie;

Hier is in ernstige mate sprake van vernielingen, bedreigingen en fysiekgeweld, zaken die de politie dient af te handelen.

Melding AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling)

Als een kind de hele nacht ligt te huilen is er sprake van verwaarlozing, Jeugdzorg ontfermt zich graag over een dergelijk gezin waar geweld aan de orde van de dag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hier is in ernstige mate sprake van vernielingen, bedreigingen en fysiekgeweld, zaken die de politie dient af te handelen." Ik zou dit willen veranderen in: "Hier is sprake van vernielingen, bedreigingen en fysiekgeweld; zaken die de politie dient af te handelen." Als de politie het niet afhandelt, ga dan naar de burgermeester. Het kan ook zijn dat die het juist tegenhoudt dat er echt wordt opgetreden. Dan moet je 't nog hogerop zoeken. ('Iedere hond heeft een baas'.)
Evt. tot aan ministers toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sedert het maasmeisje is er geen enkele burgemeester in Nederland die zich daar aan durft te branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een goed antwoord maar ik zou toch uitkijken met de term "Verwaarlozing" als het om kinderen gaat. Een kind kan ook ziek zijn als het de hele nacht huilt of tandjes hebben die doorkomen of krampjes, in zo'n geval zou het niet terecht zijn meteen de jeugdzorg te bellen, dat is daarvoor niet bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat ook om de combinatie van gebruik geweld en bedreiging. Ook is het huilen meerdere nachten achter elkaar. Met tanden krijgen is dat met een nachtje of twee bekeken, bij krampen dient er na een nacht of twee toch wel een doktersbezoek te zijn geweest en dient dat ook over te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niet dat het kind een aantal nachten achter elkaar huilde. Je hebt vrolijke baby's en huilbaby's. Persoonlijk ben ik niet iemand die zonder medeweten meteen bij alles de jeugdzorg of kinderbescherming belt, straks is er iets anders aan de hand. Wat betreft de rest heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was vroeger een krijs baby, daar konden mijn ouders helemaal NIKS aan doen, zat in mijn karakter.
Had ik dan uit huis geplaatst moeten worden?
Ik denk sowieso dat naar de politie gaan en naar de verhuurder gaan wat betreft de schuldige, als genoeg straf is.

Andere antwoorden (4)

Ik zou de verhuurder op de hoogte stellen van dit gedrag. En kijken wat deze ermee kan doen. Als de persoon echt agressief wordt dan zou ik de politie bellen voor je eigen veiligheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen van bedreiging bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
helaas neemt de politie het pas sirieus als de beklaagde in kwestie letterlijk gezegt heeft wat hij je dan precies aan wil doen, voorbeeld: "ik doe je wat! pas maar op jij want ik pak je! ik zou me buiten op straat niet meer veilig voelen als ik jou was! dat zijn dreigementen waar de politie niets mee doet, pas als iemand zegt : ïk ga je vermoorden! ik maak je dood of ik sla je in elkaar! dan doen ze pas iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de politie ook bellen op het moment dat hij met spullen gaat gooien oid daar hebben ze geen letterlijke tekst voor nodig hoof
Doe wel aardig tegen hem voor de schijn, maar heb wel een honkbalknuppel klaar liggen in je slaapkamer voor als hij jou midden in de nacht aanvalt. En een deurketting/alarm op zetten.

Jammer dat je geen huisdieren mag hebben, ik zelf had gekozen voor een herdershond of sint-bernard =)

Met veiligheid kun je niet gokken.

En intussen even de aangifte-behandeling afwachten bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om eerlijk te zijn vind ik het niet helemaal reeel dat je niet in eerste instantie de moeite nam een gesprek met je huisgenoot zelf aan te gaan. Je had hem na de eerste nacht kunnen vertellen dat je de hele nacht wakker hebt gelegen en hem kunnen vragen of alles goed is met zijn kleinkind en niet ziek is. Dan zou je interesse wekken en heeft hij de kans jou beterschap te wensen en geef jij hem nog een 2e kans.

Nu heb je meteen zonder overleg de verhuurder gebeld en ik kan me voorstellen dat hij dit niet leuk vind en jou niet meer vertrouwd.

Dat is natuurlijk geen reden tot vernieling van je spullen en dit zal ik hem zeker vertellen en hem vertellen dat je dit bij de politie gaat melden en laat alles achter zoals hij dat heeft aangericht.

Probeer volgende keer eerst zelf te handelen en pas derden inschakelen als je het nodig is.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens ++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er eerder nooit iets is voorgevallen dan zou ik ook doen wat je hierboven voorstelt. maar wie weet is dat ook al wel geprobeerd, want het gaat niet om een nachtje, maar volgens de TO om dagelijks. en in dit geval gaat het wel om iemand met een verleden van agressie en om iemand die eerder in aanraking is gekomen met de politie. als je dat weet kan ik me voorstellen dat het niet iemand is om eens een rustig gesprekje mee te voeren en dat je wel 3x nadenkt voordat je zo iemand aanspreekt op ongewenst gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel gelijk Alknobe maar de Vraagsteller woonde er toch al een tijdje mee onder 1 dak dus dan ken je elkaar natuurlijk wel. Hij wist misschien van de agressie maar dan had hij ook eerder aan de bel kunnen trekken of een andere woonplek zoeken. (Misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar als hij altijd al zo agressief is geweest dan zou ik er zo en zo niet mee onder 1 dak willen wonen, wel of geen confrontatie)