Is er ergens een overzicht van de maximumstraffen voor jeugdigen die een misdrijf begaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jeugdstrafrecht
Jongeren die een strafbare feit pleegden toen ze tussen de 12 en 18 jaar waren, vallen in de meeste gevallen onder het jeugdstrafrecht. De rechter kan het jeugdstrafrecht ook toepassen op volwassenen van 18 tot 21 jaar. Dat kan als de persoonlijkheid van de dader en omstandigheden waaronder het strafbaar feit is gepleegd, hiertoe reden geven.
Jongeren die lichte strafbare feiten hebben gepleegd, zoals vernieling of diefstal, krijgen van de politie de keuze: naar de officier van justitie of naar externe link: Bureau Halt voor een Halt-maatregel. Jongeren externe link: die niet naar Bureau Halt mogen (bijvoorbeeld omdat ze zwaardere misdrijven hebben gepleegd of al eerder een Halt-maatregel opgelegd hebben gekregen), worden voorgeleid aan de officier van justitie of de kinderrechter.

Deze kan diverse straffen en maatregelen opleggen, zoals jeugddetentie, een taakstraf of een geldboete. Het kan ook een combinatie van straffen zijn, bijvoorbeeld een geldboete plus jeugddetentie.
Jeugddetentie
Jeugddetentie duurt maximaal 2 jaar voor jongeren van 16 of 17 jaar, voor jongeren tussen de 12 en de 15 jaar kan de jeugddetentie maximaal 1 jaar duren. Er is een wettelijke regeling waarbij jongeren in de laatste fase van de jeugddetentie kunnen deelnemen aan een scholings- en trainingsprogramma. Ze verblijven dan buiten de jeugdinrichting en komen onder streng toezicht van de externe link: jeugdreclassering te staan.
Intensieve behandeling om herhaling te voorkomen (PIJ-maatregel)
De PIJ is een maatregel (en geen straf zoals jeugddetentie) en wordt voor 2 jaar opgelegd. In geval van geweld kan de maatregel worden verlengd tot maximaal 4 jaar. Jongeren met een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis (een psychiatrische stoornis of ontwikkelingsstoornis), kunnen maximaal 6 jaar krijgen.
Gedragsbeïnvloedende maatregel
Een gedragsinterventie:

beperkt de vrijheid van jongeren;
duurt minimaal 6 maanden en maximaal 1 jaar;
kan eenmaal worden verlengd met dezelfde termijn als waarvoor deze werd opgelegd.

Zie link; Groet