Wat zijn de geluids regels in nederland?

Vanavond een feest bij een vriend, natuurlijk de muziek hard aan... het is maar 1 keer dat dit gaat gebeuren dus we verwachten niet dat mensen gaan klagen... echter stel je voor er komt politie, wat mag wel wat mag niet? we hebben:

180 watt speakers
200 watt subwoofer

dus het is niet disco like maar het is zeker bepaald niet zacht!

Wanneer neemt de politie je installatie in?

Toegevoegd na 8 minuten:
RMS* piek ligt veel hoger

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De politie zal de installatie alleen meenemen als ze al eerder langs geweest zijn (na klachten) en je gewaarschuwd hebben.
De politie zal alleen langskomen als er klachten van buren zijn, je kan proberen klachten te voorkomen door de buren te waarschuwen dat je een feestje wil geven en dat het voor een keer zal zijn.
In veel plaatsen in Nederland geldt een tijd van 22:00 uur waarna geen geluidsoverlast gemaakt mag worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het vermogen doet er niet zoveel toe, alleen de werkelijke geluidsoverlast wordt geconstateerd.
Daar valt dus ook schreeuwen en zingen van gasten onder.
Probeer het dus een klein beetje in de hand te houden en je zal geen problemen krijgen.
Veel plezier vanavond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon eerst aan de buren laten weten dan zijn ze erop voorbereidt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluidsoverlast wordt geregeld in de Gemeentelijke Bepalingen en je mag aannemen dat die in de meeste gemeenten gelijk zijn. Na 22 uur geen burengerucht. Je mag in principe wel gerucht (herrie) maken, als je maar niemand daarmee stoort. Om dat laatste gaat het. Als je buiten voor vijf minuten hard staat te praten en daarmee je buren stoort, zal niemand je daar op wijzen. Doe je dit voor een langere tijd en je houd daarmee je buren uit te slaap, dan loop je de kans dat ze je daar op aan spreken. In het geval van een feestje gepaard gaand van luide muziek geldt het zelfde. Helpt een verzoek niet, dan kunnen ze ten einde raad de politie waarschuwen. Als het om een eenmalig feestje gaat, zal de politie bemiddelend optreden.
Het gaat er dus niet om hoeveel dB er geproduceerd wordt tijdens een feestje, maar om het storen van je buren na 22.00 uur.