Als je een moord op een lugubere manier pleegt, heeft dit dan effect op de duur van een celstraf?

Dus: of een snelle moord een kortere celstraf heeft dan een langzame pijnlijke moord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Zou wel eens tot zeer korte straf kunnen leiden gevolgd door zeer lange TBS opname zonder verlof.
Oftewel kans op levenslang TBS ipv langdurige gevangenis straf.

Oftewel: Je wordt geestelijk ziek verklaard zonder kans op genezing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je iemand zeer luguber ombrengt, dan zit er meer dan een steekje los dan als je iemand in koelen bloede ombrengt. Zulke mensen willen wij voor een hele lange tijd niet meer in de maatschappij zien. Degeen zal een langere straf krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....en je hebt een hogere kans op tbs.
ja dit heeft effect op de duur. Als je plannen hebt om iemand te vermoorden kun je het dus maar beter zo humaan mogelijk doen of beter helemaal niet.

moorden is namelijk verboden en onethisch.

het beste kun je een dialoog aangaan in plaats van een moord plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan heb je de samenleving geschokt, of woorden van die strekking, en dat telt zwaarder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is medeafhankelijk van het motief, de reden waarom.

Bij een moord in een relationelesfeer zal een wrede moord minder streng bestraft worden dan een moord uit lust of jaloezie.

Ook een moord in een opwelling (moment van verstandsverbijstering) is gebeurd zal korter bestraft worden als blijkt dat de dader een dergelijke reactie min of meer uitlokt.

De standaard regel is:

Hoe ernstiger de moord de samenleving schokt hoe zwaarder de straf, denk hierbij aan de moord op Pim Fortuin waarbij de moordenaar levenslang heeft gekregen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel:

Volkert v.d. Graaf heeft 18 jaar gekregen voor de moord op Pim fortuin.