Waarom hoeft een verdachte niet aanwezig te zijn in de rechtzaal en kan ook zodoende de rechter uitspraak doen?

Is dit in het buitenland ook heel normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders zou een verdachte de rechtszaak kunnen vertragen door simpelweg niet op te komen dagen, of de politie zou op hoge kosten gejaagd worden doordat deze zich bezig moet gaan houden met het opsporen van mensen die in de rechtszaal moeten verschijnen. Hoe dat in zijn werk moet gaan is helemaal lastig je kan immers van te voren niet weten wie netjes aanwezig zal zijn en wie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bewijslast moet door het OM worden verzameld en gebracht worden aan de rechter. Maar wat als de advocaat geen antwoord kan geven? Hoe zit het trouwens in het buitenland? Gaat dat daar ook zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een advocaat kan altijd antwoord geven en als hij het idee heeft dat het echt een verloren zaak is,
zal hij proberen om zo gunstig mogelijk te schikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze site is misschien wel iets voor je http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-in-nederland/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-moet-terechtstaan-voor-een-strafbaar-feit.html
Over het buitenland durf ik geen uitspraken te doen, daar het per land zal verschillen. Misschien is het handiger als je er bij zet van welk buitenland je het precies zou willen weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak 'm beet Amerika

Het beste antwoord

Omdat geen enkele verdachte hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling. In sommige gevallen kan het gunstiger voor de verdachte zijn als hij niet bij de uitspraak aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker makkelijk laat zijn advocaat lekker alles invullen zonder dat de verdachte wordt ondervraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is de advocaat ook voor. Weinig burgers die hun rechten dusdanig kennen, en kunnen toepassen zodat ook hun recht ook daadwerkelijk behaald wordt. Vergeet niet dat het verdachten zijn. Dan ben je voor de wet nog niet schuldig wat in veel gevallen ook zo blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat verdomde voorwerk is belangrijker he. Rechter hoeft alleen maar de stukken te lezen van het OM. Als ie zijn huiswerk doet. Maar hij kan de verdachte gewoon niks vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord, maar echt blij ben ik er niet mee. Het is te hopen dat deze wetgeving ooit gaat veranderen.

Andere antwoorden (1)

Dat is mogelijk, omdat een verdachte inderdaad niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling, dit gebeurt daar in tegen niet altijd.

Een rechter acht het vaak noodzakelijk dat een verdachte ter zitting aanwezig is, hij kan dan een bevel tot medebrenging geven. De verdachte wordt dan niet-vrijwillige meegenomen.