Is het mogelijk om op je 18e verjaardag te trouwen en wat zijn de wetten daaromheen?

vraag zegt genoeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Nee, dat is in principe niet mogelijk, aangezien je minimaal twee weken voor die tijd al in ondertrouw moet gaan. Dit is een officiële aankondiging buiten bij het gemeentehuis. Wanneer jullie gaan trouwen, moeten jullie daarvan eerst aangifte doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit heet een huwelijksaangifte ofwel ondertrouw. De huwelijksaangifte (ondertrouw) moet worden gedaan in de woonplaats van één van jullie. Dit geldt ook wanneer jullie in een andere gemeente dan jullie eigen gemeente willen trouwen. Je dient dit wel bij de aangifte kenbaar te maken.

De periode tussen de ondertrouw en jullie huwelijk ligt niet vast. Deze periode ligt gemiddeld tussen één jaar en ten minste 14 dagen voor jullie huwelijk. Het kan zijn dat een gemeente andere regels opstelt, bij sommige gemeentes geldt een minimumperiode van 6 weken. De periode van ondertrouw dient om na te kunnen gaan of aan alle wettelijke en kerkrechtelijke eisen voor het aangaan van een huwelijk voldaan is., zodat iedereen dit kan lezen en eventueel bezwaar kan aantekenen tegen het voorgenomen huwelijk.

De minimumleeftijd voor ondertrouw is 18 jaar. Hier zijn bepaalde uitzonderingen op mogelijk, bijvoorbeeld bij een zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik dacht dat je bij het huwelijk 18+ moest zijn, en dat dat voor ondertrouw niet uit maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie plusjes :-)

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je op je verjaardag wil trouwen weet ik dat niet.
Waarom bel je niet eens met de gemeente? Dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij moet je 18 jaar en ouder zijn op de datum van het trouwen. Ondertrouw staat daar dus los van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij is het wel mogelijk, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dus je antwoord is goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je.
Ik ben nooit getrouwd geweest en ben dat ook niet van plan. Dus heb er weinig verstand van maar wist wel dat het op je 18e mocht.
Je mag trouwen vanaf je 18e .
De voorwaarden om een huwelijk aan te gaan, liggen vast in de wet. Zo mag u maar met 1 persoon tegelijkertijd getrouwd zijn, moet u in principe 18 jaar of ouder zijn en kunt u met bepaalde familieleden niet trouwen.Ook mag u als u wilt trouwen, niet op hetzelfde moment getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben met een ander.