Wat wordt er gedaan met bezittingen van vermiste personen?

Ik neem aan dat een huis bijvoorbeeld niet zomaar verkocht mag worden. Maar wat als iemand na 5 jaar ineens weer opduikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Daar zal in principe precies hetzelfde mee gebeuren, als iemand die "gewoon" is overleden. Maar er is wel een termijn die in acht genomen moet worden, om een aanvraag te doen, om iemand officieel dood te verkaren. Dat is 5 jaar, en in uitzonderlijke gevallen kan dat eerder. B.v. bij een scheeps- of vliegramp.

De wet zegt er dit over:
"1. Is het bestaan van een persoon onzeker en is de in het volgende lid aangegeven tijdruimte verlopen, dan kunnen belanghebbenden de rechtbank verzoeken dat zij hun zal gelasten de vermiste op te roepen ten einde van zijn in leven zijn te doen blijken, en dat zij, zo hiervan niet blijkt, zal verklaren dat er rechtsvermoeden van overlijden van de vermiste bestaat.

a. De in het vorige lid bedoelde tijdruimte beloopt vijf jaren, te rekenen vanhet vertrek van de vermiste of de laatste tijding van zijn leven.

b. De termijn wordt verkort tot drie jaren, wanneer hij vermist wordt in verband met oorlogsomstandigheden, een natuurramp of een andere ramp.

c. De termijn wordt verkort tot een jaar, wanneer hij heeft behoord tot de opvarenden van een schip waarvan gedurende die tijd geen berichten zijn binnengekomen, of wanneer hij is vermist ter gelegenheid van een noodlottige gebeurtenis aan een schip of een deel van de opvarenden overkomen. In het laatste geval loopt de termijn van de dag waarop de noodlottige gebeurtenis wordt geacht te hebben plaatsgegrepen. Het hier bepaalde geldt eveneens ten aanzien van de inzittenden van een luchtvaartuig."

Dit citaat komt van deze website:
http://www.veit.nl/163541-na-hoeveel-jaar-wordt-een

De wet zegt er nog meer over, en dat kun je daar ook lezen. Het wel lastige juridische taal.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Weer wat geleerd :)

Andere antwoorden (1)

Iemand wordt na 1 jaar, ' vermoedelijk dood' verklaart, pas dan kan de achter gebleven familie dingen gaan doen, zoals het huis verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als jij 1 jaar ineens niet je hyphotheek betaald eist de bank het toch alweer op?? Incl bezittingen in het huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dergelijke gevallen komen gelukkig weinig voor, maar ik kan me zo voorstellen dat men met een aangifte van de politie iets van opschorten kan bereiken bij de bank. Zolang iemand niet doodverklaart is kan men weinig als achterblijvers, daarom is dit, hoe akelig ook, zo belangrijk.