Hoe werken patenten precies, stel ik ben de uitvinden van de telefoon, krijg ik dan voor elk gemaakte telefoon geld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als jij "de" telefoon uitvindt, dan kun je octrooi aanvragen. Dat kost je geld, en je bent ook jaarlijks een bepaald bedrag kwijt. Dat is nog een heel gedoe, want misschien zitter er wel spullen in je telefoon waar een ander octrooi op heeft, en dan moet je nog meer betalen. En als je pech hebt, is die telefoon al lang uitgevonden en kom je met niets nieuws.

Als je eenmaal een octrooi hebt, zit je voor de komende 20 jaar goed, en kun je er mee doen wat je wilt. Desnoods geef je het gratis weg. Je kunt afspraken maken met b.v. een fabrikant, dat je 2 Euro per telefoon krijgt, of je kunt in één keer 10.000 Euro vragen. Natuurlijk zijn er ook allemaal tussenoplossingen: een bedrag in één keer, en een klein bedrag per gefabriceerde of verkochte telefoon, of je kunt je octrooi verhuren. Dan krijg je b.v. iedere maand dat de fabrikant bezig is met jouw uitvinding 1000 Euro op je bankrekening.

Om veel meer te weten te komen over patent en octrooi, lees dan deze pagina. Na het lezen weet je alles! :-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi