Is er een verjaringstermijn voor valse aangifte?

Ik vraag dit voor een goede kennis.
Haar zoon werd een paar jaar geleden aangehouden op verdenking van een aantal ernstige zaken. Een klasgenoot had aangifte gedaan van bedreiging en mishandeling. Dit zou gebeurd zijn onder schooltijd. Maar haar zoon zat in de klas toen dit gebeurd zou zijn. De school heeft dat ook meerdere malen aan de politie doorgegeven. Toch heeft hij 7 weken in voorlopige hechtenis gezeten, omdat het onderzoek zo lang duurde. Uiteindelijk is gebleken dat zijn klasgenoot het hele verhaal uit zijn duim had gezogen en hij is vrijgesproken. En dat was het dan.

Dit is 4 jaar geleden. Ik was stomverbaasd dat ze geen aangifte heeft gedaan van valse aangifte. Kan ze dat alsnog doen? Zij wisten helemaal niet dat dat had gekund. Haar zoon was toen 15 jaar, hij is inmiddels bijna 19 - dus meerderjarig. Kan hij het evt. zelf nog doen?

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb gisteren moeder en zoon gesproken en hoewel ze het eigenlijk los willen laten, vreet het nog behoorlijk aan beiden. Temeer omdat politie en justitie hem zo hard aanpakten en hem na de vrijspraak niet op de hoogte hebben gebracht van het feit dat hij aangifte had kunnen doen.

Het "slachtoffer" had blijkbaar een "getuige". Die heeft destijds dus ook een valse getuigeverklaring afgelegd. Wanneer de zoon van mijn kennis besluit alsnog aangifte te doen, moet/kan dat dan ook tegen deze getuige?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Die voorlopige hechtenis vind ik wel heel lang.

Ik zou dus nog zeker naar het politiebureau gaan om aangifte te doen van valse aangifte volgens
artikel 188 Wetboek van Strafrecht.
Het zou ook lasterlijke aanklacht kunnen zijn: artikel 268 van Strafrecht.
De politie kan wel meer vertellen over de verjaringstermijn en de kansen om hier een veroordeling uit te halen.

Het probleem is dat het jeugdigen betrof.
Dat het vier jaar geleden is, is op zich geen reden omg een aangifte meer te doen, maar het is een ingewikkelde materie.

http://books.google.nl/books?id=Hh0E-QFUFIUC&pg=PA92&lpg=PA92&dq=verjaringstermijn+art+188&source=bl&ots=ltOhThplYd&sig=hLCR2ROda6eq3RQDrs8kpeYNyZE&hl=nl&ei=0xW1TpjlCoSDOrGfpO4M&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CB0Q6AEwAA#v=onepage&q=verjaringstermijn%20art%20188&f=false

Je kunt je in ieder geval afvragen of het de moeite is om dit door te zetten als je daarbij een advokaat nodig hebt - en moet betalen - om resultaat te krijgen.

Maar de jongen moet even langs het politiebureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je antwoord.
En ook deze links zal ik samen met haar (en zoon) doorlezen. Ik heb even nagevraagd waarom de voorlopige hechtenis zo lang duurde. Dat kwam doordat de raadkamer deze schorste na 14 dagen, maar de officier van justitie ging daartegen in hoger beroep, gezien de ernst van de "feiten". Toen werd het door het hof alsnog verlengd met 90 dagen. Daarop heeft zij weer beroep ingezet, toen moest het terug naar de raadkamer en toen werd de voorlopige hechtenis wederom geschorst. Hoogst ongebruikelijk, heb ik begrepen, maar omdat het onderzoek vastliep - o.a. door het "slachtoffer" niet meer wilde meewerken - zag de officier toen ook geen reden meer om de "verdachte" nog langer in hechtenis te houden. Alles bij elkaar heeft dat 7 weken geduurd.

Andere antwoorden (2)

Jazeker, er is een verjaringstermijn. Maar omdat ik mijn wettenbundel niet bij me heb weet ik niet hoelang. Je moet wel rekening houden dat zij toen ook minderjarig was. Ook hier is een wetsartikel voor. Het kan zijn dat de politie ondanks dat het binnen de verjaringstermijn is de aangifte niet accepteed omdat zij toen ook minderjarig was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 188 Wetboek van Strafrecht
Tweede Boek. Misdrijven
Titel VIII. Misdrijven tegen het openbaar gezag
Artikel 188
Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Verjaring
U kunt als verdachte in een strafzaak door verjaring niet meer worden vervolgd voor een strafbaar feit bij:Let op is dacht ik hier van toepassing;misdrijven waarvoor een geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van drie jaar of minder kan worden opgelegd: na zes jaar
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Ik ga het doornemen, samen met haar en haar zoon.