Is een identificatieplicht noodzakelijk bij je verzekeraar?

Ik krijg van de Rabobank waar ik al jarenlang een verzekering heb lopen (Interpolis eigenlijk) de opdracht om mijn identificatie gegevens te vermelden. Volgens mij is dit geen wettelijke verplichting en heeft de verzekeraar niets te maken met mijn BSN.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb gemaild naar de Rabobank met wat pittige vragen. Na 6 dagen heeft de Rabobank nog niet gereageerd. Dat valt zeker op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

Dat was volgens mij al een paar jaar geleden verplicht geworden. Uw bank loopt achter
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb inmiddels wel een telefoontje gepleegd, maar dat moet dan wel worden onderbouwd. Een bank mag dit alleen vragen wanneer er bankgegevens moeten worden afgedragen aan de belastingdienst (overheid). Aangezien ik geen rekening heb lopen via hen, enkel en alleen een verzekering hoeft dit volgens mij niet. In hun kader staan verzekeringen er niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, banken hebben, sinds een aantal jaren alweer, de plicht te controleren dat de rekeninghouder ook echt die persoon is. voor verzekeringen geldt dat niet.
Nee, dat is niet verplicht. Bij o.a. het openen van een spaarrekening is dat wel verplicht.

Vorige week ben ik naar een andere verzekeraar gegaan, voor inboedel en AVP, en heb die aangevraagd via internet. Daar werd niet gevraagd naar mijn BSN, en op de polissen die ik per post heb ontvangen, staat dat nummer ook niet vermeld. Deze verzekeraar is onderdeel van SNS, en ik neem aan dat ze daar echt wel weten hoe het zit met de regels.

Om dat zelf te controleren: ga naar de verzekeringssite of independer, vul een premieberekening in, en vraag een offerte aan (en sluit je browser af, als je op de laatste pagina bent aangekomen, anders krijg je een offerte per post :-) Je zult dan zelf zien, dat er geen BSN wordt gevraagd.

Ook op Rabobank/particulieren/verzekeren/auto/premieberekening zul je merken dat er je BSN niet vermeld hoeft te worden. Mogelijk is er een verzekeraar te vinden die dat wel wil weten, en dat zou kunnen betekenen dat er geen wet is die dat verbiedt, net zoals een verzekeraar ook best naar je inkomen mag vragen. In dat geval kun je een verzekeraar kiezen die daar niet om vraagt. Overstappen van de ene naar de andere verzekeraar is nog nooit zo makkelijk geweest als nu, zeker omdat het afgelopen is met langdurige contracten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal wat je zegt een verzekeraar (ook al valt ie onder een bank) heeft niets te maken met je bsn nummer. Morgen ga ik ook nog even bellen met CBP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Maar eigenlijk heb je ook helemaal geen verzekeringen bij Rabo, omdat Rabo helemaal geen verzekeringen aanbiedt. Interpolis is een onderdeel van Achmea, en Achmea is weer een onderdeel van Eureko. De enige link die er is met de Rabo, is dat "Interpolis actief samenwerkt met Rabo", zoals het op de site staat. Je kunt even bellen met CBP, maar ik denk dat je het antwoord zult krijgen, dat het niet verboden is om het te vragen. Dat zal komen omdat het gebeurt op vrijwillige basis, en als je dat niet wilt, je genoeg keuze hebt om je te verzekeren bij andere verzekeraars, die dat niet vragen. Vertel je nog even hier, wat het antwoord is van het CBP? Ik ben er wel in geinteresseerd. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, RABO is in dit geval je tussenpersoon richting Interpolis.
Je ook direct bij Interpolis polissen afsluiten, via het web.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ze morgen ook bellen. Wellicht niet verboden, maar wat moeten ze dan met die gegevens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels heb ik ook het CBP geraadpleegd. In principe mag een verzekeraar daar niet om vragen, maar zij willen eerst weten wat hun motivatie daarvan is. Ik vind het enigsinds stuitend dat de Rabobank komt met een nietszeggend algemeen zinnetje als: “De wettelijke regels voor identificatie van klanten worden steeds strikter. Daarom moeten wij van al onze klanten de identiteitsgegevens in onze administratie opnemen. Daar trap ik natuurlijk niet in.