Het strafblad bestaat niet meer. Dat heet tegenwoordig justitiële documentatie.

Opname in de justitiele documentatie gebeurd bij:
• misdrijven, waarvan het proces-verbaal door het Openbaar Ministerie of de procureur-generaal bij de Hoge Raad op grond van artikel 76 van de Wet op de rechterlijke organisatie in behandeling is genomen,
• een aantal specifiek aangegeven overtredingen, waarvan het proces-verbaal door het Openbaar Ministerie in behandeling is genomen,
• overtredingen waarin het Openbaar Ministerie een beslissing inzake de totstandkoming van een transactie van 100 Euro of meer, alsmede de beslissing tot niet verdere vervolging van de zaak, tenzij er voorwaarden zijn gesteld, of waar de rechter een al dan niet onherroepelijke beslissing heeft genomen voorzover een taakstraf of vrijheidsstraf, anders dan vervangende, is opgelegd of een geldboete van minimaal 100 Euro, alsmede de zaken waarin een bijkomende straf is opgelegd.

Toegevoegd na 56 minuten:
Dus over het algemeen zit je al aardig ver in de molen voor een misdrijf als je in het huis van bewaring beland. De kans is dus bijna 100% dat je dan een strafblad hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullend op bovenstaande zal ik ook daadwerkelijk een antwoord geven:

Dat hangt er vanaf waarom ze je vast hebben gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een hoop theorie als antwoord - maar nu de praktijk! De Telegraaf meldde dit jaar dat de politie driftig op zoek is naar 8000 overleden criminelen en tegelijk ook nog 3000 criminelen in de gaten houdt die door de rechter allang van alle blaam gezuiverd waren! Waarvan acte.
Ik weet zelf héél zeker dat de politie ALLE mensen volgt die gerectificeerd zijn: ikzelf ben voor het leven onbezoldigd adjudant code 601 met een gerectificeerd strafblad en 2 regels gepubliceerd in de Staatscourant op 15 mei 1976 maar... daarin tref je dan vaak een uitgesneden gat aan! Wie doet zoiets raars dan??? Ja het was wel een hoertjes-oppakklus waarbij een Hofrechter gecompromitteerd stond, dat wel ja.
Conclusie: reken maar van yes, je hele leven lang.