Ben je als voetganger verplicht om een vorm van verlichting of iets dergelijks bij je te hebben en te gebruiken wanneer je door het donker loopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht alleen hardlopers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je eigen veiligheid (en die van anderen eigenlijk dus ook) is het goed om jezelf te laten zien. Net zoals een fietser, vanuit een auto zijn fietsers zonder licht pas heel laat te zien.

Het beste antwoord

Nee in Nederland zijn alleen bestuurders verplicht licht te voeren als het donker of schemerig is. Maar voor je eigen veiligheid zou het wel een aanrader zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat is niet verplicht, wel verstandig als je over een onverlichtte weg loopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Artikel 5 van de Wegenwet zou je kunnen zeggen dat je wel verlicht moet zijn als voetganger:

''Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op weg wordt veroorzaakt.''

Wanneer je geen verlichting bij je draagt, zou je een gevaar kunnen vormen, wanneer je bijvoorbeeld een weg oversteekt, omdat je niet gezien kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België ben je daartoe verplicht ja. Autobestuurders moeten altijd oplettend zijn op zwakke weggebruikers, maar jij als voetganger hebt ook verplichtingen. Zo ben je bijvoorbeeld ook verplicht om zebrapaden te gebruiken als deze er zijn, moet je altijd opletten dat er geen verkeer rondom je is als je de weg oversteekt en moet je altijd voorrang verlenen aan trams of treinen.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor Nederland: "Voor die fiets(er) / bromfiets(er) zijn reflectoren verplicht, maar als voetganger, van gewoon wandelaar tot hardloper ben je zelf verantwoordelijk voor jou zichtbaarheid, er is geen wettelijke verplichting."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan daar niet vinden dat je verplicht bent verlichting te dragen in het donker. Alleen dat je voor je eigen veiligheid het best geen donkere kleren aan doet wanneer het donker wordt....Heb ik iets gemist?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was anders niet van plan om in Belgie te gaan lopen XD btw een min heb je niet van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rinke, misschien moet je de bron dan eerst eens goed lezen. Er staat duidelijk "verplichtingen voor voetgangers" én dat je "duidelijk zichtbaar" moet zijn voor weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JKL64, ik zou het vreemd vinden moesten deze regels niet gelden voor de meeste Europese landen. Je bent een 'zwakke" weggebruiker als voetganger of fietser, dus moet je er ook alles aan doen om zo veilig mogelijk te ageren.
Nee je bent het niet verplicht maar het is wel veiliger .
Er zijn diverse veiligheidsatributen te verkrijgen.
Meest gangbare is een veiligheidshesje of reflecterende bandjes om de mouwen van je jas.
Veiligheid boven alles lijkt mij.