Mag een politieman je gericht beledigen?

Ik heb een hele grote hanekam en gisteren liep ik met een paar vrienden uit de kroeg en toen kwamen er een paar politiemannen op de fiets en vroegen wat we aan het doen waren. Op een gegeven moment begon er een met een felle lamp in me ogen te schijnen en zei letterlijk "wat heb jij nou voor ding op je kop zitten!" met een lachende stem. En zei daarna letterlijk "vind het er niet uit zien".
Mag dat als politieman?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Zo lang je zegt ik vind ,is het een mening . Maar ik vind :) het is ongepast gedrag ,niet professioneel,beschamend, provocatief ,dom om je mening als agent ,maar ook als Prive persoon je mening op die manier te verspreiden .nee als agent in die situatie had hij dat niet mogen zeggen .als je het belangrijk vind en je hebt getuigen kan je aangifte doen maar ik geef je helaas toch weinig kans . Lach er om ,zet het vj af ,hij is is je boosheid niet waard .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (15)

Ja dat mag want hij geeft alleen zijn mening wat hij van iets vindt.

Ook jij kan tegen iemand zeggen dat je bijvoorbeeld zijn kapsel er niet uit vindt zien,dit is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
maar stel nou je gaat naar een andere ambtenaar, in het stadhuis of zo.
en die heeft commentaar op je uiterlijk?
nee het is totaal niet professioneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het niet professioneel is ben ik met je eens. Ik zou het ook niet leuk vinden,maar ik denk wel dat je hier niets tegen kunt doen.
ik vind het geen stijl van die agent.
hij hoort zich van dit soort opmerkingen te weerhouden.
maar ga er maar niet verder op in, ze trekken toch aan het langste eind.
en het is ook heel fijn dan ze er zijn, toch?
laat het gaan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het met je antwoord eens een + maar het hoort niet ze hebben een voorbeeld functie en dan horen ze zo niet te doen laten we eerlijk zijn
Rieneke1
12 jaar geleden
nee precies strontje, we leven hopelijk niet in een bananenrepubliek.
Hij mag dat zeggen zolang hij zegt dat hij dat VIND. Als hij zegt jij HEBT, dan is het strafbaar. Klinkt raar, maar het is zo. Hij zal er in ieder geval geen bonus van krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag hij dan niet zeggen: "jij hebt een hanenkam?" ;)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
voor een strafbare belediging is wel iets meer nodig, dan dat hier gezegd is. bovendien is het behoorlijk achterhaald dat, als je ergens "ik vind"voorzet, het geen belediging kan zijn.
Zie niet in waarom dat niet zou mogen. Een politieman is immers ook maar een mens. En als mens heb je vrijheid van meningsuiting.
Het is natuurlijk niet netjes van de agent en waarschijnlijk ook niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klacht indienen zou ik je adviseren, wie weet wat die agent nog meer op ze kerfstok heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zei je: ach, als ik dat lelijke ding eraf haal is mijn kop weer normaal. dit in tengenstelling met jullie want IK DENK dat jullie kop blijvend geen porem is, met welk kapsel of apenpakje dan ook.
overigens dat DING heet een hanekam, en afgezien van wat je familie heeft: ik heb een hoofd

slaan ze je niet meten in de boeien is het overigens wel oppassen als ze je vorderen (vragen om op te houden: na de 3e keer mogen ze je meenemen)

kortom, met zulke zogenaamd grappige jutten trek je altijd aan het kortste eind, of je nu hetzelfde doet dan hun of niet.

en daarbij: als jij die hanenkam mooi vind: f#ck die lullige jutten joh.
jij weet zelf ook heus wel dat je kapsel opvalt, en je weet dat mensen erop kunnen reageren want dit zal niet de eerste keer zijn geweest.

en of het mag of netjes is: daar trekken ze zicht niet altijd wat van aan. bovendien zijn ze met zijn 2tjes en zullen elkaar altijd de hand boven het hoofd houden als jij ze hier op aan zou spreken of er werk van zou maken als je de naam hebt opgeschreven bv.
ze verdraaien het verhaal als het moet naar 'belediging van abtenaar in functie' als je een spel met ze wil spelen.

jij de hanenkam, hun het haantjesgedrag.... helaas maar zo is het.

het mag, maar het is nogal respectloos en provocerend. iets wat je juist niet verwacht van een jut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vriendelijk bedankt voor de min.
het is mogelijk om deze even te motiveren zodat ik ook weet waaróm de min gegeven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 8 cola 8 bier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
proost!!! (het bier is voor jou of een ander want dat lust ik niet) ;-)
Hij zei (ik) vind het er niet uit zien. DAT is het uiten van een mening.

eest echter zei de diender, Wat heb jij nou voor een ding op je kop zitten.

De belediging zit hem in het woordje KOP.
Je hebt immers een hoofd.

Als je vrienden eenduidig kunnen getuigen dat de agent bovenstaande uitsprak, beledigt hij een burger en dat is verboden.

Of je er werk van wil maken is een eigen keus, het zou redelijk zijn als de agent je zijn excuses aanbiedt.
Afhankelijk van je getuigen, de andere agenten en de klantvriendelijkheid van de baas van deze agent zal dat ongeveer het hoogst haalbare zijn.

Ik zou mij ook behoorlijk geïrriteerd voelen.
Ware het andersom , dan had je een bon te pakken en dat is recht-ongelijkheid.

Je hoofd is geen kop maar dat zal een koppige agent die zijn hoofd er niet bij heeft niet snel eerlijk toe willen geven.

Zo een agent zou je eens op zijn nummer moeten (laten) zetten.
Er is echter verschil in gelijk hebben en in gelijk krijgen.
Succes
(er bestaat ook nog zoiets als een ombudsman)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een domme opmerking!
Maar helaas, dit is niet strafbaar. Wel als je het anders zou formuleren. Zou hij gezegt hebben ;'Het ziet er niet uit.' dan zou het strafbaar zijn. Maar deze man heeft het bewust of onbewust met "de ik-vind-boodschap" gebracht, dat is voor de wet uiting van mening. Maar ik blijf het ongepast vinden, zeker voor een politie agent. Tuurlijk is hij ook maar een mens maar hij zou toch het goede voorbeeld moeten geven. Laat maar gewoon gaan, het zegt niks over jou, maar over het niveau van deze man!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag.

Het feit dat hij agent is maakt geen verschil, want al was hij putjesschepper, dat mogen mensen nog steeds over zo'n ding zeggen. Ik vind het er ook niet uitzien, maar ik vind het niet nodig dat te zeggen. Agenten zijn vaak mannetjes die vinden dat ze dat soort dingen moeten zeggen. The hand that rocks the cradle is the hand that rules the world. (background info is dat mijn exvrouw nu zes jaar les geeft op de politieacademie, en ik dus veel van die cultuur meekreeg en nog steeds krijg).

Het is niet nodig om te zeggen, maar ja, als jij wilt provoceren door je dusdanig te profileren (wat je toch een stukje doet), moet je er niet gek van opkijken als er mensen zijn die je uitlachen.

Can't stand the heat? Stay out of the kitchen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het in dit geval een belediging, juridisch gezien?

Het antwoord is nee.

Vraag je eens af, of je je ook zo druk zou hebben gemaakt, als iemand in de kroeg dezelfde opmerking zou hebben gemaakt. Je zou er waarschijnlijk geen seconde van wakker hebben gelegen.

Voor wat betreft echte beledigingen; dit is voor burgers onderling verboden. Echter in de praktijk wordt niet snel aangifte gedaan van zo'n feit. Uiteraard is het ook voor politieambtenaren verboden.

De maatschappij krijgt trouwens de politiemensen, die men verlangt. De maatschappij heeft altijd gewild, dat de politie zich lekker vlot en amicaal gedraagt op straat en zich tussen de jongeren begeeft. Deze opmerking moet je waarschijnlijk ook zien in dat kader. Zou de maatschappij iets anders willen zien, dan kunnen ze dat kenbaar maken bij de politiek. Politiek kan dan veranderingen doorvoeren. Echter heel veel veranderingen liggen op dit moment niet op stapel. Denk er eens aan bij de volgende verkiezingen zou ik zeggen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Aangezien dit een incident is waarbij de agent jou mag bekeuren als jij hetzelfde gezegd zou hebben tegen hem mag hij dat dus niet aangezien hij vertegenwoordiger is van de wet en dus een voorbeeldfiguur is. Maar zeg nu zelf: Heb jij mensen nu echt zelf nog nooit in hun gezicht uitgelachen of verteld dat ze er niet uit zien of hun "kop" moeten houden? Zou jij je moeder ook willen aangeven als ze je zou vertellen dat die hanekam geen gezicht is? Nee want het zijn geen agenten. Laat het lekker. Agenten krijgen jaarlijks te horen meer boetes uit te delen en deze agent heeft nog maar 2 maandjes om voldoende boetes uit te schrijven en wil dus uitlokken, het is dus de kunst van jou om te zorgen dat hem dat niet gaat lukken door er niet op in te gaan. Je kan hem altijd vragen hoe hoog de boete voor jou is als jij datzelfde tegen hem zou zeggen, dan voelt hij toch wat je bedoeld zonder te beledigen.

Toegevoegd na 1 dag:
Het is al een oud stukje (I know...sept. 2008) maar hierin staat dat er toen 120 agenten zijn ontslagen door plichtsverzuim maar ook o.a. door het misbruiken van hun functie....daaronder wordt ook verstaan het beledigen van burgers wat in de omgekeerde positie strafbaar zou zijn.

www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1613222/vorig-jaar-120-agenten-ontslagen-na-plichtsverzuim.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Historisch gezien is een hanenkam juist bedoeld om van dit soort reacties uit te lokken. De politiemeneer kon dus niet weten dat jij beledigd zou raken, dacht waarschijnlijk precies te zeggen wat je wilde horen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Beledigen mag vrijwel altijd trouwens, vooral omdat je toch niet kan weten waardoor de ander gekrenkt raakt.

Uitzonderingen:
* belediging van een openbare instelling
* belediging van een ambtenaar tijdens of wegens de rechtmatige uitoefening van zijn functie.
* belediging van een lid van de regering van een bevriende staat.
* beledigen van de koningin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarentegen mag een ambtenaar in functie zich niet zodanig uiten.
Hij zou kunnen vermoeden (ja,zelfs wéten) dat zijn opmerking verkeerd zou kunnen overkomen.
Een burger dient zich te onthouden van commentaar op een ambtenaar wanneer hij vermoed dat zijn opmerkingen beledigend zouden kunnen zijn en andersom geldt dat net zo!
het licht eraan hoe hij het formuleerde.
iemand beledigen is wel strafbaar (iets wat veel mensen niet beseffen).

maar het is in ieder geval heel onprofessioneel van de agent.
Je zou het op het bureau kunnen melden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieagent die op dat moment in functie is heeft zich te onthouden van dit soort ongepaste opmerkingen.
Stel dat jij zou vinden dat het kapsel of iets anders van de agent er niet uitziet en jij daar een opmerking over maakt,wat dan?
De agent zou zich net zo kunnen voelen als jij op het moment dat er een opmerking over je hanenkam wordt gemaakt.
De agent zou dit als krenkend of beledigend kunnen ervaren en als hij kwaad zou willen je ook nog eens aan kunnen klagen.
Die macht heb jij natuurlijk ook maar de agent zal het hoogstwaarschijnlijk winnen en jij zeer waarschijnlijk niet.
De macht van een agent is helaas nu eenmaal groter dan die van een burger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politie agent behoort neutraal te blijven in dit soort zaken en er niets over zeggen. Het is natuurlijk mogelijk dat hij niets kon herkennen door het weinige licht, maar dan denk ik dat hij zijn excuses moet aanbieden als hij fout is.