Komen juryleden van een Amerikaanse rechtszaak ook altijd uit diezelfde stad/woonplaats?

Ik zag een docu over een klein Amerikaans stadje waar iemand werd berecht. De commentaarstem zei dat deze figuur eigenlijk bij voorbaat al geen kans maakte omdat hij door haast het hele stadje al was veroordeeld (roddelcultuur) en daar ook de mensen van in de jury zaten. Ik dacht altijd dat de juryleden gewoon willekeurig uit het hele land werden gekozen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, juryleden worden geselecteerd uit mensen die geregistreerd zijn als stemgerechtigden in hetzelfde district als waar de rechtszaak plaatsvindt.

In sommige gevallen is het probleem dat je in de vraag omschrijft zo groot dat men maatregelen moet nemen.

Als er sprake is van bevooroordeeldheid bij de bevolking / de jury dan kan de advocaat van de verdediging, of de rechter voorstellen een 'change of venue' te laten plaatsvinden, d.w.z. dat de zaak als zodanig dan in een (naburig) ander district plaats zal vinden, waar het probleem hopelijk niet speelt.

Overigens wordt een dergelijke aanvraag niet zo heel vaak goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er zitten nadelen en voordelen aan zo'n systeem. Ook een of meerdere professionele rechters, zoals we die hier kennen, kunnen natuurlijk foute beslissingen nemen. Zo'n jury wordt desondanks geacht onbevooroordeeld een degelijk oordeel te geven en daarover worden ze ook tijdens de rechtszaak door de rechter duidelijk geïnstrueerd. Naar mijn persoonlijke mening is het niet zo'n geweldig systeem die juryrechtspraak, maar het wordt nog wel veel toegepast, bijvoorbeeld ook in België.