Hoe gaat een rechtszaak in Amerika?

Ik ben een verhaal (als het goed wordt laat ik het uitgeven) aan het schrijven. Omdat ik het zo realistisch mogelijk wil maken, doe ik erg veel research. Ik kan alleen niet vinden hoe een rechtszaak in Amerika nou precies gaat. Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (2)

lees het boek twelve angry men door reginald rose. Het geeft een heel goed beeld van een rechtszaak in Amerika
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel lastig om dat te beantwoorden in de vrij beperkte ruimte die je hier op de site hebt voor antwoorden.

In de USA heb je, net als hier overigens, civiele zaken en strafzaken.

Bij beide types rechtszaken is het mogelijk dat er (een of meerdere) rechters zijn en / of een jury. Een jury kennen we hier in Nederland natuurlijk niet, dat zijn gewone burgers die geselecteerd worden om een oordeel te vellen.

Voor de rest lijken de rechtszaken daar in veel opzichten ook wel op hoe ze hier gaan, er zijn bij een zaak twee partijen (bijvoorbeeld 'the people', de staat, stad etc tegenover de verdachte in een strafzaak, of de twee partijen die tegenover elkaar staan in een civiele zaak). De ene partij presenteert de inhoud van / de reden voor de zaak met een openingspleidooi, daarna vaak gevolgd door het presenteren van bewijs / getuigenverklaringen.

Het gepresenteerde bewijs / de getuigenverklaringen kunnen door de tegenpartij worden onderworpen aan een zogenoemd kruisverhoor.

Meestal is dan het stadium bereikt dat de andere partij haar kant van de zaak gaat toelichten, ook eventueel onderteund door bewijs en / of getuigenissen.

Uiteindelijk, nadat beide partijen klaar zijn volgt meestal nog een slotpleidooi.

Hierna zal de rechter, of de rechters, of de jury zich beraden over het oordeel in de zaak, dit wordt dan naderhand bekend gemaakt en dan wordt de straf opgelegd of het vonnis uitgesproken en uitgevoerd. In sommige gevallen staat er nog een mogelijkheid open om in (hoger) beroep te gaan.

Hoewel het fictief is kun je van programma's zoals bijvoorbeeld Law & Order nog een aardige indruk krijgen over hoe het er aan toegaat in zo'n rechtszaak.