Kan iemand mij uitleggen wat een CAO is en wat het nut ervan is?

Ik kan het niet echt wijs worden van internet.
Kan iemand het mij uitleggen?

Heel erg bedankt!

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat is het nut ervan?
Van de CAO?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (6)

CAO (Collectieve arbeidsovereenkomst)

Is een verzameling afspraken tussen werkgevers en vertegenwoordigers van werknemers.

De CAO is een aanvulling op de arbeidsovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de minner even antwoord geven waarom die - is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is niet van mij, maar je antwoord is onvolledig (net als de drie hier onder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correctie: kapperkort zijn antwoord is wel volledig +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel grote werkgevers sluiten een CAO af voor hun bedrijf en dan kun je niet spreken van een werkgeversorganisatie. Voorbeelden: Hoogovens (eertijds) , ANWB, TNTpost/Postnl.
Dan weten de werknemers en werkgevers welke rechten en plichten ze hebben tov elkaar. De CAO is de collectieve arbeidsovereenkomst, dus een arbeidsovereenkomst die voor alle mensen geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CAO staat voor collectieve arbeidsovereenkomst. Dit is een schriftelijke overeenkomst waarin afspraken over arbeidsvoorwaarden, zoals loon, werktijden en opzegtermijn zijn vastgelegd. Een cao wordt afgesloten tussen een of meer werkgevers, werkgeversorganisaties en werknemersorganisaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een ao maakt het voor een branche of beroeps groep makkelijker (mits door minister van sociale zaken bindend is verklaard )dat alles wat er staat voor die groep werknemers en werkgevers bindend is .ten eerste geen concurentie vervalsing . (dat alle werkgevers de zelfde salarissen en voorwaarden hanteren )Dat je als werk nemer niet afzonderlijk met je werkgever hoeft te onderhandelen over allerlei arbeidsvoorwaarden ,salaris schalen ,enz .het geeft direct duidelijkheid . Zekerheid ,veiligheid . Als werkgever kan je dan ook naar de cao verwijzen in je AO (arbeidsovereenkomst ) dus daar worden de voorwaarden die binnen de wet mogelijk zijn vast gelegd ,ook over vrije dagen manier v opnemen enz .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord legt goed het nut van een CAO uit +!
wat een CAO is is hierboven al 3 keer uitgelegd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als werkNEMER kan je je baas ook naar de CAO verwijzen.........!
Sommige bazen willen nog wel eens iets buiten de CAO om regelen wat nadelig is voor de werknemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag een baas best. Hij mag in gunstige zin van de CAO afwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, had het ietwat ongelukkig geformuleerd.
Ik bedoelde: in nadelige zin afwijken, wat niet mag.
Je kunt inderdaad ook in het Voordeel afwijken van de CAO. En dat mag wel weer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde ,sorry Vd mogelijke onduidelijkheid ,dat het een hoop papier werk ,en onnodig opsommen van rechten en plichten in de ao onnodig maakt !ja precies wat ook correct op gemerkt wordt ,als werkgever meet betaald ,of meer dagen vrij ,of wat dan ook mag altijd ,als onze belasting er maar in meedeelt. Anders om wordt snel moeilijk ,maar niet onmogelijk in bijzondere situatie's .werkgever mag bijna niet iets ten nadele van werknemer's cao in ao opnemen ,of het moet een heel zwaar belang dienen ,en ja dan krijg je er voor bet:maar bij een conflict kan rechter toch voor de cao kiezen .
Dat een cao een collectieve arbeidsovereenkomst is, weet je ondertussen al. Wat je nu nog niet weet is dat cao's op drie niveau's kunnen worden afgesloten:

- binnen de onderneming (in de ondernemingsraad, dat is de raad waar de werkgever en vertegenwoordigers van de werknemers de arbeidsvoorwaarden ed bespreken en laten opnemen in het Arbeidsreglement)

- binnen de sector (in het Paritair Comité, dat is gelijkaardig aan de ondernemingsraad, maar richt zich op een sector - bijvoorbeeld: metaal, bouw, voedingsindustrie..)

- en voor het hele land (in de NAR - Nationale Arbeidsraad), waar vertegenwoordigers van werkgevers -en werknemersorganisaties worden vertegenwoordigd - bijvoorbeeld: het VBO, UNIZO, ABVV, ACV of ACLVB)

De wetgeving omtrent cao's werd opgenomen in het Sociaal recht (het sociaalzekerheidsrecht en het arbeidsrecht).

Dat sociaal recht kwam tot stand na de Tweede Wereldoorlog, toen "rechten" voor iedereen werden vastgelegd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh ja, het nut van de cao: zo zijn werknemers er zeker van dat ze bijvoorbeeld uitbetaalt zullen worden. De werkgever heeft dan weer de zekerheid dat zijn werknemers niet zullen staken én de goederen of diensten navenant zullen zijn.

Waarom wordt er dan soms nog gestaakt? Omdat de machtsverhoudingen tussen werkgever én de werknemersorganisaties soms hoog oplaaien en zo'n staking dan soms de enige vorm van verweer is om zo'n cao tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M.i. beschrijft dit antwoord een situatie in Vlaanderen die niet voor Nederland van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak weet je hier niet of het nu om een vraag uit Nederland of België gaat, dus geef je een antwoord over waar jij het best over ingelicht bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de kans dat je iemand het (verkeerde) bos instuurt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Internetgebruikers worden oud en wijs genoeg geacht om informatie juist van elkaar gescheiden te kunnen houden. Als Belg of Nederlander leer je voldoende om te springen met digitale informatie. Goeievraag is evenwel even onbetrouwbaar als Wikipedia (Nederlands), aangezien het zo'n kleine afzetmarkt heeft. Hemel dit middel dus nooit op maar bekijk het altijd kritisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitspraak dat internetgebruikers oud en wijs genoeg geacht worden om de informatie juist te interpreteren, is de meing van Toedel. Onderbouwing?
Toch ben ik er een voorstander van dat Goeie Vraag bij de vraagstelling de vraagsteller standaard vraagt voor welk gebied hij de vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hajete, omdat elke bevraging, gebasseerd op kennis, onderzocht en dubbel onderzocht wordt. Wetenschappelijk onderzoek wordt getoetst en dubbelgetoetst op verschillende foutmarges. Bij internet is dat ook zo. Iedereen kan publiceren wat hij of zij wil. De grootste onzin kan ik hier publiceren. Wilt dat daarom zeggen dat jij als vraagsteller mijn antwoord als koude pap moet slikken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus waarop is je mening "Internetgebruikers worden oud en wijs genoeg geacht om informatie juist van elkaar gescheiden te kunnen houden." gebaseerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de kennis en vaardigheden die jongeren meekrijgen op school, uit eigen ondervindingen en via andere rechtstreekse "levens"lessen. Om de wetenschappelijkheid van mijn "argumenten" te toetsen nodig ik alle andere goeievragers uit om hierop te reageren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een (nog) niet door feiten of aantoonbare kennis ondersteunde mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor :) Wat ik hier nu vermeld is een gulden regel voor journalisten en iedereen die vaak met (onbekende) bronnen werkt. Vertrouw nooit op één bron, dus is checken en dubbelchecken dé manier om dat na te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee ontbreekt nog steeds de onderbouwing en bronvermelding en blijft het een niet gestaafde menng
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Raad voor de Journalistiek schrijft een code uit die voor iedere journalist van toepassing is. Iedere schending van deze code kan door iedereen aangeklaagd worden. "2. – De journalist publiceert alleen informatie waarvan de oorsprong
hem gekend is. De journalist checkt de waarachtigheid van de informatie. In de mate van het mogelijke, en voor zover dit relevant is,
maakt hij de bron van zijn informatie bekend." Bron: http://www.rvdj.be/sites/default/files/pdf/code2010.pdf (pagina 4)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden op GV zijn geen (als zodanig gekenmerkte) journalistieke uitingen.
Met de reactie van Toedel wordt de plank misgeslagen.
Dus geen onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan raad ik je aan om Google te gebruiken en op te zoeken wat "een betrouwbare bron" is. Hopelijk krijg ik dan op een constructieve manier te lezen waarom dit zo onderbouwd is. En dan ook nog deze vraag: wie houdt zich beroepshalve bezig met het evalueren en verwerken van informatiebronnen?
In een cao staan afspraken tussen werkgevers en werknemers. Bijvoorbeeld over arbeidsduur, loon kinderopvang, scholing, vakantie, pensioen en ontslag.

De Cao geeft vooral de WERKNEMER rechtszekerheid. Het is belangrijker dan het arbeidscontract, want de CAO heeft wettelijke kracht. Men MOET zich er aan houden.

Wat ik nog mis in bovenstaande antwoorden is de rol van de vakbonden hierbij.
Want wie onderhandelen met de werkgever(s) over de CAO? Juist, de vakbond! De vakbondsonderhandelaar behartigt in de CAO-ondehandelingen zo goed mogelijk de belangen van de werknemers en zorgt ervoor dat die zo gunstig mogelijk uitvallen voor hen.
Ook al ben je zelf niet lid van een vakbond, de CAO geldt ook voor jou.

Alleen vakbonden en werkgeversorganisaties mogen een CAO afsluiten.
Een CAO voor een hele bedrijfstak (bijv. ‘schoonmaak' of ‘metalektro') kan ook ‘Algemeen Verbindend Verklaard' worden door het Ministerie van Sociale Zaken. Dat betekent dat alle bedrijven in die bedrijfstak verplicht zijn om de CAO toe te passen. Ook als het bedrijf geen lid is van de betrokken werkgeversorganisatie.

http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/dossiers/cao/

Kijk aan de linkerkant: "Alles over de CAO"!