Gebeurt het weleens dat een rechtbank een volgens het OM te hoge straf geeft en het OM daarom in beroep gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jazeker, maar dat is niet gebruikelijk. Een aardig voorbeeld is de rechtzaak tegen de familie van der Valk (van de restaurants) over het gedoe met de belastingdienst in 1995. De rechter gaf hogere straffen dan het OM had geeist, en het OM ging daar tegen in beroep.

"OM verrast met zaak Van der Valk

Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - Het openbaar ministerie heeft hoger beroep aangetekend tegen de straffen die de Haagse rechtbank aan zeven leden van de horeca-familie Van der Valk heeft opgelegd.

Dit heeft tot verbaasde reacties geleid. “Dat een officier in hoger beroep gaat tegen lagere straffen is natuurlijk heel gewoon, maar tegen hogere straffen is uitzonderlijk”, zegt mr. E. J. Numan, persrechter bij de rechtbank in Den Haag."

Hier het volledige artikel:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2618905/1995/12/18/OM-verrast-met-zaak-Van-der-Valk.dhtml