Waarom is er geen verschil tussen de strafmaat bij poging tot doodslag en doodslag? (Hetzelfde geldt voor moord en poging tot moord).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

De strafmaat is niet hetzelfde. Bij een niet succesvolle poging wordt de strafmaat met een derde verminderd. Dit staat niet in het artikel zelf maar in artikel 45 van het Wetboek van Strafrecht.

1.Poging tot misdrijf is strafbaar, wanneer het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard.

2.Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij poging met een derde verminderd.

3.Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste twintig jaren.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de voorbereiding van misdrijven. Daarbij wordt de strafmaat van het misdrijf gepakt en daar in dat geval de helft vanaf gehaald.

Het staat dus niet in het artikel zelf, maar in een ander artikel van het wetboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij moord hoeft het toch niet gelukt te zijn...

het kan ook een mislukte poging zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij tegen de verdachte op wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rechtbank doet alleen de zaak tegen/voor de verdachte, maar heeft niks te maken met dat er iemand doodt is.
Straf bestaat voor een deel uit afschrikking en voor een deel uit vergelding, Omdat het slachtoffer nog leeft is het stuk vergelding lager.
Zie ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/poging-moord-lichter-bestraft-moord.118519
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het doel van de actie zelf even erg is. Het verschil is het aanvang nemen voor een actie. De strafbaarheid van het handelen heeft veel meer te maken met het (eerdere) moment dat iemand gepakt kan worden. Het pogen is niet gelijk aan het voorbereiden.

Het voorbereiden van een strafdaad (het beraden), toont de grootte van de wil om het doel te bereiken en heeft een hogere strafmaat.