is het verplicht om op Marktplaats de prijzen incl. BTW te vermelden?

ik dacht pas een leuke aanbieding te treffen, maar daar bleek later nog BTW bij te komen. Omdat bij Marktplaats de kopende partij het eindstation is van het product, lijkt het me onzinnig om prijzen excl. BTW te vermelden. Maar MAG het eigenlijk wel?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Prijzen op MP horen incl BTW te zijn, of er moet héél duidelijk bij te staan dat het ex is.

Daarbij is het gros van de verkopers zelf ook gewoon consument, dus dan is het raar dat er nog btw bovenop zou komen. Mag ook niet trouwens (is dit wel de situatie?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens Arnoud Engelfriet mag je geen prijzen van consumentenproducten zonder BTW te melden, tenzij de webwinkel alleen en uitsluitend op zakelijke klanten is gericht en dat ook duidelijk communiceert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Artikel 38 Omzetbelasting:

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

artikel 7:46c BW voor internettransacties:

Ook is het sinds enige tijd op grond van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken verboden om een prijs exclusief BTW (of andere belastingen) te vermelden richting een consument. De prijs inclusief BTW is “essentiële informatie” (art. 6:193e BW) en mag dan ook niet ontbreken in een reclame, aanprijzing of aanbod gericht op consumenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag ik me toch af of artikel 38 wel geldig is. Indien een particulier incidenteel wat verkoopt op marktplaats. Is diegene dan een ondernemer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar Bolt vroeg naar een advertentie van een ondernemer. Als je als particuier op Markplaatst iets aanbiedt (tweedehands) ben je geen ondernemer en mag je sowieso geen BTW heffen.