Wat zijn de consequenties indien je als mede appartement eigenaar de kosten niet kunt betalen?

In een appartementen complex moeten alle ramen worden vervangen. Er is niet genoeg geld in de pot van de Vereniging van Eigenaren dus moeten alle bewoners € 15.000,- bij te dragen. Niet iedereen kan en wil dit betalen. Hoe zit dit nu precies? Ik weet dat je via de kantonrechter mensen kunt verplichten mee te betalen want ze hadden kunnen weten dat de VVE geen geld had. Maar wat nu als sommigen mensen het niet KUNNEN betalen? Kunnen ze dan het huis uit worden gezet? En wat als ze zelf de ramen kunnen opknappen? Hoe zit dit allemaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, voor en achter alle ramen (dubbel glas) en alle deuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn die appartementen helemaal van glas gemaakt? 15.000 is wel erg veel voor wat ramen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hor Ronald, dat is ongeveer de prijs, er zitten een paar grote ramen bij, en inclusief deuren kan het lekker oplopen.
Ik weet niet precies hoeveel woningen maar ga maar uit van ongeveer 10. Hoezo, maakt dat uit voor het antwoord dan Justme?
paulus811
12 jaar geleden
Dat is niet van de een op andere dag mag ik aannemen. Het lijkt me dat de VVE dit aan had moeten zien komen, zodat de bewoners financiële voorzorgsmaatregelen hadden kunnen nemen. Een goede VVE plant en begroot toekomstig onderhoud. Of er is slecht begroot, of dit is wel gebeurd en de bewoners hebben het onderschat. M.a.w. het is lastig antwoorden als je de situatie niet in detail kent. De algemene bepalingen staan in het burgerlijk wetboek
boek 5 titel 9 - Appartementsrechten
artikelen 106 t/m 147
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie gaan teveel op details in. Paulus, van die VVE heb je helemaal gelijk. Maar dat is logisch en ben ik met je eens maar daar heeft niemand iets aan, zoals ik het in de vraag heb gesteld, daar moeten jullie even van uitgaan. Kan je mensen dwingen en wat zijn de consequenties als ze het niet kunnen betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de VVE inderdaad nalatig. Maar wat doe je daar nu aan? Hun aansprakelijk stellen? Het bestuur bestaat uit bewoners.
paulus811
12 jaar geleden
Ik snap het probleem edje40, vandaar alleen een reactie en geen echt antwoord. En je eigen buurman aanklagen die (meestal vrijwillig) VVE bestuurder is, doe je ook niet zomaar. Het lijkt me belangrijker om een oplossing te vinden, dan uit te zoeken wie juridisch gezien fout zit. Als niemand betwist dat de boel vervangen moet worden, is het in ieders belang om dat z.s.m. te doen. Hooguit kan de VVE kijken of er een nog scherpere offerte mogelijk is, maar als 15000 onmogelijk is, trekt men bijv. 12500 ook niet zomaar uit de zak. Is het niet mogelijk om het project in één financiering onder te brengen bij een bank en de maandelijkse vve bijdrage met het afflossingsbedrag te verhogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik, het blijft een heel lastige vraag. Het gaat hier ook niet om mij persoonlijk. Ik zat namelijk van het weekend met een neefje van mij te praten en hij vertelde dat hij dus die ramen moest vernieuwen. Hij had toevallig wel het geld maar er waren mensen die het niet hadden en het ook niet voor elkaar kregen bij een bank. Ik vroeg mij toen later af hoe dergelijke dingen nu daadwerkelijk in de praktijk zullen worden opgelost. Je voorstel zou misschien een oplossing kunnen zijn, alhoewel ik niet denk dat een bank daar in zal meegaan. Maar who knows?
De reden dat ik er zo nieuwsgierig naar ben ligt ook in het feit dat ik van de week de rijdende rechter had gezien waarin een dame (die op de bovenste verdieping woonde) het gehele appartement via de kantonrechter kon verplichten mee te gaan betalen met het dak. En ik mij nu dus allerlei vragen begin te stellen. hahaha
paulus811
12 jaar geleden
Edje40, ik herken het. Je hoort iets en gaat je afvragen hoe het nou precies zit. Van dat dak is een redelijk standaard verhaal, daar draait iedereen (terecht) voor op en niet alleen de bovenste verdieping. Net zo min als de benedenbewoners alleen de klos zijn bij werkzaamheden aan de fundering. Ik kan me nog voorstellen dat de aannemer de deur van de niet betalers voorbij gaat. Als ik in een vrijstaande woning nieuwe kozijnen nodig heb en ze niet kan betalen, zal ik ze ook niet krijgen. Dat men nu 'toevallig' de huizen rondom aan elkaar heeft zitten doet aan dat principe niets af. Het complex stort niet in als iemand de kozijnen niet laat vervangen, al staat het natuurlijk wel zo fraai als iedereen het tegelijk doet. En de offerte zal gebaseerd zijn op vervanging bij iedereen, maar mogelijk kan het in twee fasen. De rotste kozijnen eerst bij mensen die het geld hebben en een jaar later de rest. Ik denk nu alleen hardop, alsof ik zelf in de situatie zit. Gelukkig geldt dat voor ons beiden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, wat jij zegt zou misschien ook wel kunnen. Al vraag ik het mij af want het schijnt nogal belangrijk te zijn dat het aangezicht van het gehele complex hetzelfde is. En door bepaalde mensen over te slaan ontstaat er natuurlijk een probleem.
En bij de voorbeelden die jij noemt, dak en fundering, kan ik mij heel goed voorstellen dat degene die niet betaalt zijn/huis moet gaan verkopen. Daar kan ik nog eventueel inkomen. Maar bij ramen? Ik heb daar toch nog van niemand een goed antwoord opgekregen, maar we hebben nog even de tijd.
En ja gelukkig, zitten we niet in een dergelijke situatie, je moet er even niet aandenken.
En eh... bedankt voor het meedenken Paulus!

Het beste antwoord

Het ligt er aan wat er in de splitsingsakte is opgenomen over het onderhoud en de vervanging van kozijnen.
2 voorbeelden.
In het appartementencomplex waar ik ooit woonde was in de statuten opgenomen dat het buitenschilderwerk voor rekening kwam van de VVE, maar het andere onderhoud (houtrot e.d.) voor de bewoners zelf was. Ook vervanging van kozijnen was geen algemene verplichting, zodat je de situatie kreeg dat veel bewoners zelf, of collectief met een aantal medebewoners, de kozijnen met dubbel glas lieten vervangen. Een aantal appartementen had nog oude kozijnen met enkel glas.

In het complex naast ons was het anders geregeld. Daar stond in de statuten (of splitsingsakte) dat kozijnen tot groot onderhoud hoorden en dat bij vervanging alle eigenaren verplicht mee moesten doen.
Niet iedereen kon dat betalen, en en zijn 2 eigenaren geweest die gedwongen werden hun flat te verkopen.
(Dit was in ca. 2002)

Iemand het huis uitzetten kan niet zomaar omdat het eigendom is, maar gedwongen verkoop schijnt maar zo te kunnen.

Beter is om deze eigenaren een goede betalingsregeling aan te bieden.
Want het klinkt leuk: da VVE moet dat betalen, maar uiteindelijk betaal je dat als bewoners/eigenaren gewoon zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Jij snapt het.

Andere antwoorden (2)

Ten eerste zullen de leden van de VVE er een gezamenlijk besluit over moeten nemen en kunt u (als lid) uw bezwaren uiteraard op vergaderingen kenbaar maken. Mogelijk kan de VVE een regeling treffen door termijnbetaling oid.

Ten tweede is de VVE sinds 1 jan 2008 verplicht een onderhoudsfonds in te stellen/te beheren voor planmatig onderhoud. Dat is blijkbaar niet gebeurd. Dus is de VVE in gebreke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat waar dat de VVE in gebreke is? Als bewoner ben je ook in gebreke als je niet bij de koop van je appartement informeert of er geld in de pot zit.
En de VVE heeft al besloten dat de ramen moeten worden vernieuwd, iedereen wil wel maar niet iedereen kan dat? Moet de VVE dan geld lenen en dan een regeling treffen met de desbetreffende bewoners???
teusvh
12 jaar geleden
En ook al zou de VVE in gebreke zijn, het zijn dan toch weer de leden die dat 'gebrek' moeten verhelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij de overdracht van de woning is uw notaris verplicht om te melden hoe groot het reservefonds is, en of de vorige eigenaar nog een schuld heeft uitstaan bij de VvE."
Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/appartement-kopen
ronron1212
12 jaar geleden
dat is de notaris niet verplicht dat is een verplichting die je als koper met nemen. Wel als het gaat over de schuld dat moet de notaris wel doen.
Ramen of kozijnen?
En moet het echt? en zo ja van wie moet het?
Want je zegt al iets over zelf doen.

Tevens is het de vraag of de VVE hier wel over gaat.
Het zijn geen gezamenlijke kozijnen. (zie statuten)

In het geval van een slecht dak is het duidelijk:
betalen of verhuizen.
Maar zelfs als je ze kan dwingen, is het misschien aardiger om een en ander een paar jaar uit te stellen, zodat er nog wat gespaard kan worden.

De statuten in combinatie met het wetboek wat paulus811 noemt geven je al veel antwoorden.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW5.html#361
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kozijnen heeft met statuten niets te maken, maar wel met de splitsingsakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt de splitsingsakte deel uit van de statuten of andersom en maakt het uit?
Het gaat om die stapel papierwerk.
ronron1212
12 jaar geleden
Jack de VVE dat zijn de eigenaren van de flats en deze hebben een gezamelijke onderhoudsplicht ook voor de kozijnen.