wat gebeurd er als iemand die volledig is afgekeurd een werkstraf krijgt?

Dit kwam zo ineens in mn hoofd op... Iemand die volledig is afgekeurd is niet in staat om te werken. Stel, die persoon begaat een misdrijf/overtreding etc en krijgt een werkstraf van een x aantal uur. Hoe moet dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Als iemand (80 - 100%) arbeidsongeschikt is verklaard dan acht men hem niet in staat om in dienstbetrekking en op vaste tijden waardevolle prestaties te verrichten die voor een werkgever economisch zo zinvol zijn dat de arbeid een in algemene zin objectieve productiewaarde heeft.
Dat betekent niet dat hij niets kan. Vandaar dat iemand niet voor 100% arbeidsongeschikt wordt verklaard.
Tot zover de theorie.
Wat werkelijk gebeurt hangt ook af van wat de verdachte zelf verklaart. Als hij zich niet beroept op zijn arbeidsongeschiktheid dan wordt er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden tenzij hij bijvoorbeeld stekeblind is en tevens doof.
Lijkt me meer in praktische zin een aardige vraag voor een strafrechtadvocaat of een rechtbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan moet je zitten i.p.v. werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar houdt de rechter dan rekening mee en legt een andere straf op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die moet een boete betalen of gevangenisstraf uitzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shit ik deed een min ipv een +.
+je bij een andere vraag.
Misschien kan die toch wel iets doen bij de kringloper ofzo
anneliez
12 jaar geleden
Daar zoeken ze een straf bij die iemand nog wel kan uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die tot 80 % dus volledig is afgekeurd mag helemaal geen werk verrichten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mag ook geen misdrijf plegen. als je dat kan kan er ook een passende straf gevonden worden. Al is het de krant voor lezen aan bejaarden.
Dus, ' mag niet ' gaat bij deze niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik moest lachen op jou 'Die mag ook geen misdrijf plegen' XD Daar heb je een goed punt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt genoeg soorten werkstraffen. Zo moest iemand de hele dag ringetjes aan een kaartje vastmaken.
Simpel zat..
Tja als je een misdrijf of overtreding kunt begaan, zal daar ook wel een taakstraf bij te verzinnen zijn.