Mag je als vakkenvuller afgewezen worden omdat je een meisje bent?

Ik wil graag Een bijbaantje, en nu wil ik bij de C1000 gaan vakkenvullen. ik weet niet of het waar is, maar ik eb gehoord dat ze daar meisjes voor afwijzen omdat ze dat te zwaar werk voor meisjes vinden. Mogen ze daarom echt een meisje weigeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet dat ze daarnaar kijken hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan op welk pad ze een nodig hebben voor bier en pakken drinken kies ik geen dame
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kijken ernaar, ik ben er ook voor afgewezen..het mag officieel NIET. Dit staat in de wet van discriminatie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook een keer afgewezen omdat ik een vrouw ben, voor een baan in het magazijn waarbij ik 40 tot 50 kg zware voorwerpen moet tillen. Dit stond bij de vacature en toch solliciteerde ik. Zij zeiden dat ze me niet wilden aannemen.
Ik vroeg me af: zullen zij weten of ik misschien een bodybuilder ben of zo? Offff een of andere militair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nichtje van mij (16) en vrij tenger werkt toch ook in een supermarkt in de vulploeg en toen ik 16 was heb ik het ook gedaan dus het mag best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag er wel werken, er zijn zat meisjes en vrouwen die werken bij de vulploeg, het gaat er hier om dat je niet afgewezen mag worden ómdat je een meisje bent. Sommige supermarkten doen dat namelijk wel.

Antwoorden (7)

misschien wijzen ze je af omdat ze liever mannen hebben die zijn sterker of ze vinden het niet nodig om mensen aan te nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag niet.
Kinderen van 15 jaar mogen zelfstandig licht niet-industrieel werk doen, zoals vakken vullen in een supermarkt en avondkranten en reclamedrukwerk bezorgen.
Kinderen van 15 jaar mogen geen dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo; geen dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo; niet achter de kassa werken;
geen vrachtwagens laden of lossen.

Deze officiële regels gelden voor álle 15-jarigen. Dus het is niet waar dat meisjes geen vakken zouden mogen vullen. Als het gewicht maar onder de 10 kilo blijft, en een eventueel te vervoeren kar niet zwaarder is dan 20 kilo.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Amadea +
Volgens mij mag dat niet, vindt ik een vorm van discriminatie. Een bedrijf is ook verplicht een gehandicapt persoon aan te nemen, als diegene de mogelijkheid heeft om te werken (ik ben namelijk gehandicapt, hartafwijking, en ik werk gewoon bij de albert heijn). Als ze gehandicapten niet mogen weigeren, lijkt het me sterk dat ze wel meisjes mogen weigeren, omdat het meisjes zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatiewetgeving_in_Nederland#Grondwet

Grondwet
Artikel 1 van de Nederlandse grondwet, luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan".[1]

Wel mogen ze natuurlijk "de voorkeur geven" aan een andere sollicitant (een jongen). Als ze dat doen OMDAT je een meisje bent dan zijn ze schuldig aan geslachtsdiscriminatie. Maar ze kunnen natuurlijk wel gewoon zeggen "tsja, die jongen heeft betere werkervaring" of zo en dan mag het gewoon wel natuurlijk (ze kunnen niet iedereen aannemen :) ). Dus het gaat om de reden.

Wellicht kun je op de volgende pagina eens om advies vragen?

https://www.discriminatie.nl/meld-discriminatie/klachtenformulier

(Gewoon gevonden via google hoor...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sadbunny heeft gelijk. Maar eerst zou ik uitzoeken of dit de echte rede is. Vraag het aan je c1000 zwart op wit dan pas kun je er iets mee. Je bent natuurlijk wel volkomen kansloos als ze zeggen je kwam niet open genoeg over of de andere sollicitant was meer representatief. Dan ben je om je kennen en kunnen afgewezen en dat mag in de meeste gevallen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar wel om het feit dat ze denken dat het te zwaar is voor je. Dan ben je: "niet wat we zoeken". Kan ook zo maar zijn dat ze je te oud vinden hoe jonger de vakkenvuller hoe minder zijn loon hoe lager de onkosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet. Maar officieel zullen ze dit waarschijnlijk nooit bevestigen. Supermarkten doen wel meer vreemde dingen, zoals vakkenvullers die te oud worden/ of er te lang werken ontslaan.