Opleidingen/scholing op het werk alleen voor 18 t/m 35 jarige is dat leeftijdsdiscriminatie?

Bij de Sligro bieden ze voor werknemers opleidingen en scholing aan zogenaamd voor "jong oranje" dat is voor de leeftijd t/m 35 jaar. Dus als je ouder bent kom je daar niet voor in aanmerking.
Mijn kennis zegt dat ze daar graag "jonge hondjes hebben omdat die harder lopen" (als je ze een worst voor houd.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat hoeft helemaal geen leeftijdsdiscriminatie te zijn. Leeftijdsdiscriminatie mag niet, maar er zijn uitzonderingen. De belangrijkste uitzonderingen die hier zouden kunnen gelden zijn, dat Sligro een gegronde reden moet hebben voor de leeftijdsgrens van 35 jaar, en ook dat deze opleiding/scholing aansluit bij het beleid van de overheid.

Voor wat betreft dat laatste: de overheid discrimineert ook, en dat is toegestaan. In het kader van de bestrijding van de jeugdwerkloosheid (maar ook een project voor 45-plussers) mogen er specifieke leeftijdsgrenzen worden aangegeven.

Op de website van Sligro wordt er gesproken over maatschappelijke betrokkenheid, en verantwoord ondernemen. Het zou heel goed kunnen, dat een jeugdwerkloosheids-project hier heel goed bij past. Supermarktketen Jumbo werft ook actief onder (probleem-)jongeren in de buurt van het betreffende filiaal, en dat is zeker niet verboden.

Mocht je toch van mening zijn dat er hier iets niet klopt, dan zou ik het volgende doen:

- kijk eerst eens naar de wervingsfolders of advertenties. Er hoort een reden bij de leeftijdsgrens te staan.
- bel, schrijf of email Sligro, en vraag waarom die grens van 35 jaar wordt aangehouden.
- lukt dat allemaal niet, en/of je krijgt geen bevredigende antwoorden, dan kun je dit probleem altijd voorleggen aan de Commissie Gelijke Behandeling. Vaak hoeft dat helemaal geen officiele klacht te zijn; zij kunnen je in de meeste gevallen, b.v. door het toesturen van een brochure, vertellen hoe het wettelijk is geregeld en of Sligro in de fout is gegaan of niet.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien omdat de jongeren van nu (vaak) werkloos zijn en ze die mensen willen steunen? En je kennis kan uiteraard gelijk hebben.