Hoe krijg ik mijn EIGEN spullen weer terug?

Na flinke ruzie met me nicht met wie we samenwoonden 3 jaar lang, ben ik uit huis gegaan en terug gaan wonen bij me vader. ondertussen kwam de zomervakantie en gingen we allebei op vakantie. ik heb mij per 1 augustus wel uitgeschreven en adres veranderd.
maar sommige spullen stonden nog bij haar thuis, na de vakantie wou ik ze halen maar nu wilt ze dat ik ook nog voor de maand augustus huur aan haal betaal terwijl ik al 3 maanden van te voren aan haar heb door gegeven dat ik uit huis zou gaan.
nu krijg ik de rest van me spullen niet van haar en heeft ze de sloten veranderd ( dit trouwens al toen ik ook nog daar ingeschreven stond) en wilt ze eerst dat ik haar betaal en dan de spullen mag halen.

mijn vraag: wat kan ik hier aan doen? met wie kan ik contact opnemen om mijn spullen toch te halen? juridische stappen.. etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Het beste antwoord

Dit is een lastige kwestie, aangezien je naast een juridische, ook een familiaire betrekking heb ten op zicht van de persoon in kwestie (je nicht). In dit soort gevallen is het het beste in eerste instantie toch te proberen samen uit te komen. Als je puur juridisch kijkt, heb je een aardige uitgangspositie.

Je hebt immers 3 maanden van te voren aangegeven te gaan verhuizen, dit word wel een redelijke termijn genoemd. Daarnaast zijn de spullen jouw eigendom, en deze zullen jouw eigendom blijven. Eigendommen zijn ten aller tijden opeisbaar tenzij iemand beslag heeft laten leggen op jouw goederen, bijvoorbeeld om een huurachterstand terug te vorderen.

Wat je het beste kan doen om zonder al te veel getouwtrek je spullen terug te kunnen halen is je nicht een brief sturen, waarin je aangeeft dat je je eigendommen terug wilt hebben, dat je niet van plan bent om de huur te betalen.

En dan het belangrijkste deze brief aangetekend naar haar versturen, voor het geval dit conflict verder escaleert. Dan heb je namelijk bewijs dat je je eigendommen hebt terug gevorderd.

Als dit niet lukt kan je aangifte doen van achterhouding van persoonlijke eigendommen. Dit is een juridisch middel om je spullen terug te krijgen, het enige is wel dat je de situatie verhard. Dit gaat namelijk middels de politie en zorgt voor vaak voor ruzie.

Probeer dus eerst haar via een nette brief erop te wijzen dat je recht heb op je eigendommen, dat je niet verplicht bent de huur te betalen en dat als je je eigendommen niet op mag komen halen je aangifte gaat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat er in dit geval aangifte gedaan kan worden ter zake verduistering, 321 strafrecht. Dat het om je nicht gaat maakt juridisch gezien niet uit, aangezien een nicht familie in de derde graad is en het delict slechts tot familie in de tweede graad een relatief klachtdelict is.

Andere antwoorden (1)

Oei, je staat niet sterk want je zult wel niets op papier hebben staan.
Wat je nog kunt doen is contact opnemen met een rechtswinkel bij je in de buurt, misschien dat die nog iets kunnen verzinnen.
Ze zitten in veel grote steden.

http://www.rechtswinkelamsterdam.nl

Veel sterkte ermee.