Wat kan ik (juridisch) doen?

Vorig jaar begonnen met opleiding bij Acuive (stom, stom, stom). Na 2 maanden reageerde de aanbieder nergens meer op: telefonisch, per internet en per post werd niet gereageerd. Ik kreeg toen het gevoel dat ik werd opgelicht. Ik heb toen de incasso stop gezet. Nu, maanden later, krijg ik een dreigende e-mail dat ik effe zoveel honderd euro moet betalen. Het lijkt mij dat ze contractbreuk hebben gepleegd, maar hoe kan ik dit oplossen, eventueel juridisch? Ik wil natuurlijk niet iets betalen waar ik geen gebruik van kon maken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelende situatie.
Maar het lijkt mij dat jij toch een wanbetaler bent nu.
Jij houd je niet aan de afspraken en betaalt gwn niet meer.
Ik zou de rekening maar betalen voor de incassokosten nog hoger worden.
Je moet zoiets opzeggen,je kan niet zomaar stoppen met betalen.
Je bent een verplichting aangegaan en jij verbreekt die nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de aanbieder dan helemaal niet in gebreke geweest? Als dat wel zo is, waar bleek dat dan uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent het niet rageren dat ze ook geen lesmateriaal meer hebben opgestuurd?

Het beste antwoord

Ga in iederegeval aangetekend melden waarom je niet betaald heb en win advies in bij buro voor rechtshulp, of anders bij een gewone advocaat, een eerste gesprek is meestal gratis. Dan weet je wat je vervolgstappen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vervelend genoeg ben jij degene die contractbreuk heeft gepleegd. Je hebt, begrijp ik uit je verhaal, eenzijdig de incasso stop gezet, zonder daarbij een aangetekende brief te sturen dat je wegens het niet reageren van de aanbieder de overeenkomst hebt ontbonden. Daardoor wist Acuive niet beter dan dat de overeenkomst nog bestond en zij mag daarvoor dan ook geld vragen.

Het beste kun je de rekening nu betalen, en als nog zo snel mogelijk opzeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord. @wilgraagweten: helaas voor jou, het klopt, jij bent in deze degene die contractbreuk heeft gepleegd. Je kunt niet zomaar een overeenkomst stopzetten zonder daarvoor de geldende regels te volgen. Het enige wat je nu nog kunt doen is betalen en zo snel mogelijk de opleiding schriftelijk opzeggen. Doe dat het liefst aangetekend en behoud het versturingsbewijs en een kopie van de brief.
Bedoel je met "na 2 maanden reageerde ze niet meer" dat er ook geen lessen werden aangeboden? Want dan is er wel sprake van 'niet-nakoming' door de opleiding. Dan is het NIET nakomen van jouw verplichting - betalen - te categoriseren onder 'opschorting'. En dus verdedigbaar. Het verdient niet de schoonheidsprijs, want je moet de aanbieder altijd eerst in de gelegenheid stellen om jouw klacht binnen een redelijke termijn op te lossen.

Je kan proberen om te zeggen dat je hebt 'gedwaald'. De opleiding was totaal niet wat je er van had mogen verwachten op basis van de door Acuive gewekte verwachtingen. Als dit inderdaad stand houdt dan kan je proberen om de overeenkomst te vernietigen.

Wanneer je minderjarig bent is er nog een mogelijkheid wanneer je de overeenkomst bent aangegaan zonder toestemming van je ouders. Dan is deze overeenkomst nietig.

Wanneer je inderdaad bent opgelicht kan je het beste op twee sporen inzetten. Enerzijds ga je een strafrechtelijk traject in anderzijds start je een civiele procedure op.

Je doet aangifte bij de politie wegens oplichting. Dan gaat het OM kijken of ze tot vervolging overgaan.

Daarnaast stel je je op het standpunt dat er bedrog heeft plaatsgevonden en dat dit ervoor zorgt dat de overeenkomst nietig is (nooit heeft bestaan). Hierdoor vervallen alle wederzijdse verplichtingen. Jij hoeft niet meer te betalen en zij hoeven jou geen les meer te geven. Zorg dan wel dat je echt sterk staat. Kan je bewijzen dat er bedrog / oplichting in het spel was? Dan zou ik hier zeker werk van maken.