Wat zijn de voor- en nadelen van het Amerikaanse 'Zero-tolerance'-beleid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Voordelen:
- Het helpt soms prima. Hele "no go area's" in de VS zijn nu vreedzame gebieden.
- Duidelijkheid voor alle betrokkenen. De criminelen of overlastplegers, de mensen die er last van hebben, en de mensen de de wet moeten handhaven.

Nadelen:
- Kans op een glijdende schaal. Je moet uitkijken dat niet voor alles een zero-tolerance beleid komt, en dat voor het minste of geringste wat iemand doet wat niet deugt, er direct 20 dienders op de stoep staan.
- Niet altijd prettig voor mensen die van goede wil zijn. Denk aan fouilleren, identificatieplicht etc.
- Kans op buitenproportioneel optreden. Iemand die zonder licht rijdt, gooi je niet in de cel, en pak je ook zijn fiets niet af.
- Kans dat het juist averechts werkt. Keihard optreden kan ook tot tegenreacties leiden. Denk aan rellen, plunderingen in Parijs en Londen.
- Direct optreden, en b.v. snelrecht werkt vaak alleen maar voor de korte termijn. Criminelen of crimineeltjes leren het echte vak vaak in de bajes. Zodra ze vrijkomen, wordt het nog erger.

Zero-tolerance beleid kan prima werken, maar het is het beste om tegelijkertijd ook andere dingen te doen. Denk b.v. aan onderzoek naar de oorzaken, en daar iets aan doen. B.v. werkloosheid, huisvesting etc.