breekt nood echt wet?

stel je rijdt met iemand naar de stad, diegene krijgt een hartaanval en raakt buiten bewustzijn, krijg je dan een boete als je met een veel te hoge snelheid naar het ziekenhuis rijd??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@menjy: , Die boete kan me dan niet boeien !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al diverse malen op GV gesteld.

Het beste antwoord

Het gezegde nood breekt wet wil zeggen; In noodsituaties zijn dingen geoorloofd die anders niet zouden toegelaten worden.

Volgens die stelling wordt je hoogstwaarschijnlijk beboet in het geval van;

Indien je tot het ziekenhuis door gaat rijden en de politie in de achtervolging is, omdat ze daar niet van verwittigd waren. Verder hangt het van de risico's en gevaren in het verkeer die je heb ondernomen als bestuurder. {De wet is niet zodanig genuanceerd}

Volgens die stelling wordt je hoogstwaarschijnlijk niet beboet in het geval van:

Indien je wordt aangehouden zal het slachtoffer overgenomen worden.

Of: door inlichting naar de ambulancepersoneel van het en naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Of: Ze nemen het slachtoffer zelf mede, en nemen jou mede. Aangezien je belangen voor het slachtoffer zal je daar weinig bezwaar op kunnen doen.

Verders zijn er wel meerdere nuances in dergelijke situaties, maar over het algemeen breekt nood wet, omdat in noodsituaties weleens handelingen verricht dienen te worden zoals deze. Bijv. het verkeer wat gehinderd wordt, dat is zeker toegestaan, als er iemand met een hartaanval op straat ligt, om het verkeer te hinderen, het is niet verplicht het slachtoffer te verplaatsen, het is meer naar eigen inzien, het hoeft dus niet.

Een verstandig mens in dit geval rijd ook niet als een bezetene naar het ziekenhuis, maar belt het alarmnummer, en blijft bij het slachtoffer, mocht er hartapparaten (E.A.D) in handbereik zijn, dien je dat toe te dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hangt af van de agent. De ene agent zal gewoon een boete geven, maar de ander niet.

Maar het is natuurlijk altijd het beste in zo'n geval 112 te bellen. Het ambulancepersoneel kan nog reanimeren met zo'n schokapparaat en als jij in paniek bent, kan het ook fout gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je het uit kunt leggen, zal men je geen boete geven. Kijk maar eens op de website van Blik op de weg, daar staat een sectie wat politie agenten allemaal niet te horen krijgen wanneer zij iemand staande houden.

Ook zijn er leuke anekdotes, zoals iemand die ooit aangehouden is omdat hij veel te hard reed. De agenten vonden hem een laagvlieger en vroegen de bestuurder zijn vliegbrevet. Laat het net nu een piloot zijn en zijn brevet uit zijn dashboard kastje pakte. Men kon er smakelijk om lachen en liet hem gaan met een waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, nood breekt wet. In een noodsituatie mag je de wet overtreden. Stel dat er iemand in de vijver ligt, en je trekt een regenpijp van de muur om hem op het droge te kunnen krijgen. Dan maak je je schuldig aan vernieling, maar de reden van die vernieling vormt een zgh strafuitsluitingsgrond.
teusvh
12 jaar geleden
Nood breekt wet. In Belgie krijg je bij een boete eerst een minnelijke schikking, daar kan je de reden van je overtreding op vermelden. Indien men niet akkoord gaat met de reden verschijn je voor een rechter om je alsnog te verantwoorden voor de overtreding. Een bewijs van het ziekenhuis zal dan zeker geen overbodige luxe zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dilemma! Instanties schieten tekort en ik maak me ontzettend veel zorgen, hou ik mijn dochter weg bij haar vader om de boel te versnellen en op de spits te drijven zodat er eindelijk wat gebeurd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn ogen breekt nood soms dus wet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ter wereld is er zo belangrijk dat de vader zijn kind niet mag zien???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sexueel misbruik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is moet je echt lak aan alle tegenwerkende instanties hebben en het kind 24/7 bij je in de buurt houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt! Dank je wel voor je reactie, door alle instanties die tegenwerken wordt je zelf ook onzeker en angstig om er tegenin te gaan. Er heerst een macht der wetjes en plichten waarin wij altijd het onderspit delven helaas!