is scholier een burgerlijke staat, of een leeftijd?

ik heb een klacht ingediend bij het cgb, en nu zijn ze wel oordeelbevoegd als het over burgerlijke staat gaat en niet als het over leeftijd gaat.
maar de verweerder discrimineert scholieren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar gaat het over...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de lidl bij ons in de buurt mogen maar 2 scholieren per keer naar binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb precies hetzelfde hier maar dan bij een tankstation
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naja, ik pik het niet. en ook zeker niet omdat het gelijk al was bij de eerste openingsdag, zonder dat ze ons hebben meegemaakt. maarja, het cgb (commissie gelijke behandeling) is niet bevoegd als het over leeftijd gaat op het terrein "goederen en diensten" waar dit denk ik onder valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen van beide. Burgerlijke staat is of je bent getrouwd en leeftijd is een getal. Scholier is eerder je baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja :), maar ik probeer hier dus dingen tegen in te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dit mogelijk te ontwijken , neem een zgn boodschappen lijstje , een kar , evt een plastic tasje in de kar . Je kunt dingen niet veranderen maar wel mee om leren gaan .

Antwoorden (2)

Scholier is geen burgerlijke staat, en ook geen leeftijd.
Scholier is hooguit als 'beroep' te zien.

Er zijn namelijk altijd jongere en oudere scholieren, en er zijn gehuwde en ongehuwde scholieren (nou ja, niet zoveel gehuwde natuurlijk). Maar de burgerlijke staat is gewoon of je al dan niet getrouwd bent, of getrouwd bent geweest.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wikipedia zegt het volgende over dit onderwerp:

Burgerlijke staat is de formele positie van een mens in de zin en betekenis van het burgerlijk wetboek. Te onderscheiden vallen huwelijkse staat, partnerregistratie (geregistreerd partnerschap); de zogenaamde wettige dan wel onwettige afstamming; meerder- of minderjarigheid, eventuele curatelestelling, specifieke situaties van voogdij of ouderlijk gezag en nationaliteit. Het opzettelijk onzeker maken van iemands afstamming (onder andere door naamswijziging) en bigamie zijn verduisteringen van burgerlijke staat en daaronder strafbaar gesteld.

De Nederlandse grondwet verbiedt Ongelijke behandeling op grond van burgerlijke staat (art. 1 van de Nederlandse grondwetbij de arbeid en beroepsuitoefening, het aanbieden van goederen en diensten en bij het geven van advies over school- en beroepskeuze. Direct onderscheid naar burgerlijke staat is altijd verboden tenzij de wet zelf een uitzondering maakt. Indirect onderscheid op grond van burgerlijke staat kan objectief gerechtvaardigd zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar onder wat voor "grond" gaat dit denk je dan vallen?
dit is het lastige.
crispy
12 jaar geleden
Als het er om gaat of zij bevoegd zijn uitsluitend als het over de burgerlijke staat valt, dan zijn ze niet bevoegd. Want dit is niet de burgerlijke staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, maar het moet ergens onder vallen. dus wordt het dan leeftijd, dat is altijd dichterbij dan ras oid.
crispy
12 jaar geleden
Het is niet dat het perse of leeftijd of burgerlijke staat is, maar indirect heb je toch gelijk. Het is een identificeerbare groep mensen die uitsluitend onder specifieke voorwaarden een niet-openbare ruimte mogen betreden omdat de eigenaar van die niet-openbare ruimte daar die eisen aan gesteld heeft. De grond waarop de mensen worden geidentificeerd zal hier voornamelijk 'leeftijd' zijn, omdat er leerplicht is voor jongeren. En dan is het gemakkelijk om te stellen dat iemand scholier is omdat deze nog leerplichtig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, maar wat betekent dit voor het (waarschijnlijke) vonnis van het cgb?
crispy
12 jaar geleden
- Als de CGB niet bevoegd is inzake leeftijdsdiscriminatie,
- En als de CGB dit als discriminatie op basis van leeftijd beschouwt zal er dus geen uitspraak van de CGB hierover komen.
Geen van beide, het is een status.
Je bent tegenwoordig op je 4e al scholier en dat kun je blijven tot ver in je twintiger jaren, al heet je dan ook student.
Met burgerlijke staat wordt meestal bedoeld, of je gehuwd of ongehuwd bent.