Regel is dat je na een hartinfarct niet mag autorijden. Mijn vraag is: Waarop is deze regel gebaseerd?

* Hoe vindt controle hierop plaats ?
* Staat op "overtreding"een sanctie ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Het beste antwoord

De regel dat men niet mag rijden is gebaseerd op het gegeven dat iemand die een hartinfarct heeft gehad dat, voor dat het hart geheel hersteld is, het persoon niet in alle omstandigheden het voertuig tenalletijde onder controle heeft, de kans op een tweede infarct door een verkeerssituatie is enorm groot.

Indien iemand gaat rijden terwijl de behandelend arts dit hem ontraad is het moeilijk te controleren door justitie.

Echter op het moment dat er een ongeval gebeurt waarbij het persoon met een hartinfarct bij betrokken is zal er onderzoek gedaan worden naar de omstandigheden.

Op het moment dat het vergrijp naar buiten komt wordt je daar niet vrolijk van, de sancties die op rijden na hartinfarct staan zijn gelijk aan het rijden onder invloed van alcohol / drugs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je kans hebt op een nieuw hartinfarct of herseninfarct en die kans vlak na zo'n gebeurtenis het grootst is. Je rijbewijs is dan formeel niet geldig dus je begaat een misdrijf als je toch gaat rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans op een tweede hartinfarct is de eerste maanden na een hartinfarct groter dan normaal. Als je naast een tweede hartinfarct ook nog eens een aanrijding maakt, heb je een dubbel probleem. Er wordt geen actieve controle op toegepast, maar de verzekering kan moeilijk doen als je om medische redenen niet bevoegd bent om auto te rijden.
12 jaar geleden
De uitleg die ze mijn vader gaven waarom was:

Na een infarct moet het hart zich herstellen, en daarvoor moet het rust houden.
Autorijden geeft stress en spanning en dat geeft een grotere kans op een nieuw infarct.
En je zintuigen zijn nog niet zo scherp als ze waren.

Hoe ze dat controleren? Dat kunnen ze niet. Maar zodra je een ongeluk veroorzaakt op bij betrokken bent, dan zal het naar boven komen en dan zou de verzekering wel eens moeilijk kunnen doen.