Kun je iemand straffeloos vermoorden als je handelt door blinde woede?

Stel je vermoord iemand bijv. Iemand die je iets vreselijks hebt aangedaan en de straf die gegeven wordt door de rechters te laag zijn. ( wat te vaak voorkomt).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

In de juridische definitie van moord ligt besloten dat je het bewust en met voorbedachten rade doet. Anders noemen we het doodslag. Als je in blinde woede iemand doodslaat (of schopt of -schiet) blijft dat in principe doodslag. Maar als jouw aanval is 'getriggerd' door het slachtoffer, die jou als eerste aanviel, dan is je verweer tegen die aanval noodweer. In dat noodweer mag je echter niet doorschieten. Als buiten gevecht stellen voldoende is, mag je hem niet doodslaan. Maar kreeg je door zijn aanval zo 'n waas voor je ogen dat je niet meer precies wist wat je deed, dan spreken we van noodweerexces. Dan is er nog steeds sprake van doodslag, maar is er tevens een zgh strafuitsluitingsgrond. Je had immers geen moment bewust de intentie hem dood te slaan, en dat het toch gebeurde is aan hemzelf te wijten. Hetzelfde geldt als de aanval was gericht op je kind of zo, het gaat er om dat de rechter zich kan voorstellen dat je zó kwaad werd (of in paniek raakte) dat je je niet meer kunt herinneren wat er daarna precies gebeurde. Als er echter enig tijdsverloop ligt tussen de aanval en je verweer wordt het al een stuk moeilijker voor je. Een normaal mens kan binnen enkele minuten tot bezinning komen, zal de rechter zeggen.
Er zijn wel voorbeelden van moord op iemand die zijn (dan) moordenaar jarenlang getreiterd had of iets anders ergs had aangedaan. Afhankelijk van de context kan de rechter dat als verzachtende omstandigheid zien. Dat leidt niet tot vrijspraak, wel tot en lagere straf.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee dat kan je nooit.
moord is een zware misdaad waar je voor gestraft moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komt het doordat die psych niet in orde is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik snap dat je dat wilt doen dan maar je kan het gwn niet ongestraft doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die ontoerekeningsvatbaar is wordt niet daarvoor vrijgesproken, maar kan TBS krijgen. Dat is een verplichte behandeling.
Nee, in plaats van moord met voorbedachte rade kan de rechter oordelen dat het om verweer of doodslag gaat. Dat is afhankelijk van de feiten.

Straffeloos is dat meestal niet, maar de straf hangt wel sterk af van het oordeel van de rechter over de feiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de juridische beschrijving tussen doodslag, moord, dood door schuld en bijvoorbeeld noodweer staat goede informatie op wikipedia.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het feit dat iemand jou iets heeft aangedaan en jij als wraak die ander gepland en in koele bloede vermoord zal in Nederland niet persé als strafverminderend feit worden meegenomen.

Gelukkig leven we in een rechtstaat en niet in een waar oog om oog, tand om tand geldt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Iemand die door een gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens de moord niet kan worden toegerekend kan op zich geen straf krijgen, maar wel TBS (gedwongen verpleging) om de maatschappij te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij ontoerekeningsvatbaarheid krijg je waarschijnlijk tbs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland zullen de rechters altijd rekening houden met persoonlijke omstandigheden, zoals bijvoorbeeld het motief, de mate van toerekeningsvatbaarheid en dergelijke. Straffeloos zal het nooit zijn, tenzij er duidelijk sprake is van noodweer(exces), maar dit komt niet vaak voor. Er zijn ook nog lex specialis ( bijzondere wetgeving, een toespitsing van algemene wetgeving) zoals bijv. Kinderdoodslag (290 strafrecht) en kindermoord (291 strafrecht) waar minder straf opstaat dan de algemene artikelen moord (289) en doodslag (287 strafrecht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet gearesteerd word blijf je zoizo ongestraft en ook als je wel gearesteerd word en er te weinig bewijs is voor de moord blijf je ook ongestraft.het antwoord is ja dat is mogelijk.