Als telefonisch consulent doe ik thuiswerk. Ik verdien rond de 175 euro per maand. Mag ik dit verdienen terwijl ik een bijstandsuitkering heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Niet BIJ je uitkering.

Die bijstand is bedoeld voor mensen die helemaal niks kunnen om in hun levensonderhoud te voorzien.

Alles wat je wel zelf kan moet in mindering worden gebracht op datgene wat je zomaar krijgt.

Tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen, worden de ontvangen inkomsten op de uitkering in mindering gebracht. Dit wordt gecontroleerd en kan leiden tot korting op of intrekking van de uitkering. Dit geldt ook voor het niet doorgeven van relevante wijzigingen in iemands situatie, zoals het gaan voeren van een gezamenlijke huishouding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het criterium voor bijstand lijkt mij niet wat je kunt maar wat je er mee verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Als je een uitkering hebt die je verdiensten te melden bij de uitkeringsverstrekker. In sommige gevallen mag je het bijverdienen in andere gevallen houden ze deel in van je uitkering in. Daar je niet aangeeft wat voor uitkering hebt is het zo niet te beoordelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een bijstandsuitkering dan geen uitkering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar had ik overheen gelezen, stom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dit gevolgen voor je antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien niet, daar er een plus bij staat. Ik laat hem toch maar staan daar die breed is beantwoord. Maar ik had slecht gelezen.
Aanvulling op het bovenstaande: als je om die reden (je verdienste wordt geheel of gedeeltelijk in mindering gebracht op je uitkering) de bijverdienste stopt, en de gemeente komt daar achter, krijg je een strafkorting. Je hebt immers vrijwillig een bron van inkomsten beeindigd. En het is nog steeds zo dat je eerst moet proberen zelf een salaris te verdienen, en pas dan een beroep op een (aanvullende) uitkering kunt doen.
teusvh