Als je iemand in een coma brengt, krijg je dan dezelfde straf als bij moord?

Als iemand voor jaren in coma ligt, krijg je dan dezelfde straf als wanneer je iemand vermoord?
En hoe weet de rechter hoelang diegene nog in coma gaat liggen? Misschien is het nog wel jaren, en houdt hij daar geen rekening bij met het uitdelen van de straf...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (5)

Hangt af op de manier waarop.

Een gevangenis straf kan ie verwachten. Maar niet zo lang als moord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je wordt veroordeeld voor bijv poging tot moord en als die persoon later overlijdt word je alsnog veroordeeld voor moord met wschl aftrek van de eerdere straf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Moord is specifiek voor het met voorbedachte rade illegaal doden van een persoon. Als je voor had de persooon te doden, dan is het poding tot moord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moord (289 strafrecht) of doodslag (287 strafrecht) kan niet, want het delict is niet voltooid, de persoon is immers nog in leven. Poging ( zie 45 strafrecht) moord ( indien met voorbedachte rade) of doodslag zou kunnen, maar ook mishandeling ( 300 strafrecht) of zware mishandeling (302 strafrecht) en de gekwalificeerde artikelen 301, 303 of 304 strafrecht zouden mogelijk kunnen zijn. Het ligt geheel aan de situatie. Bijv. Als je iemand on zijn gezicht slaat tijdens een ruzie in een kroeg en die persoon zou in coma raken, zou artikel 300 lid 2, eenvoudige mishandeling met zwaar lichamelijk letsel tengevolge, waarschijnlijk het tenlastegelegdr zijn. Daarop staat een gevangenisstraf van max. 4 jaar. Maar nogmaals, het licht geheel aan de situatie en wel/niet een voorbedachte rade, en de mate van opzet en schuld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ligt*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus, niets aan toe te voegen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Zo was er ooit ophef omdat een dokter(geloof ik) z'n vrouw met AIDS(of dan natuurlijk HIV) had geinfecteerd. De rechter kon geen moord of poging tot doodslag o.i.d. opleggen omdat de vrouw nog leefde.
Dat ligt helemaal aan de Officier van Justitie en natuurlijk de rechtbank.

Een veroordeling voor moord zal in het huidig rechtssysteem niet zo snel het geval zijn, ik denk eerder aan zware mishandeling (met voortdurend gevolg).

Moord betekent dat je iets met voorbedachte rade doet, dus dat je ergens over na denkt, voordat je iemand vermoordt.

Maximaal doodslag, maar dan ook echt in het uiterste geval.