Wie weet er hoeveel het kost in België om te trouwen voor de wet?

Ik bedoel concreet hoeveel je moet betalen op het gemeentehuis. heb ook ergens gelezen dat dit verschilt van dag tot dag? Ik bedoel dus niet kosten van een feest enz, enkel het standaardbedrag. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Ook in Belgie ligt het er, net als in Nederland aan, waar en op welke dag je trouwt.
Dus het is zaak om bij de gemeentes waar je evt zou willen trouwen, te informeren.

De prijs van een wettelijk huwelijk hangt af van de dag waarop jullie trouwen, en van de gemeente waar jullie trouwen.
Sommige gemeenten rekenen bijv. op zaterdag een stuk meer dan tijdens de week.
Enkele voorbeelden:
- Dendermonde: dinsdag-, woensdag- en donderdagvoormiddag: €100
dinsdag-, woensdag en donderdag vanaf 15u.: gratis
vrijdag: €100
zaterdag: €150

- Oostende: elke weekdag voor 9.30 uur: gratis
elke weekdag vanaf 9.30 uur: €25
zaterdagochtend: €200
zaterdagmiddag: €250

-Londerzeel: gratis

Het trouwboekje moet apart worden betaald. Reken hiervoor op €10 à €20 (hangt af van gemeente tot gemeente).

Op onderstaande site vind je alles over het burgerlijk huwelijk in Belgie.

http://www.trouwplaza.be/plannen-en-praktisch/burgerlijk-huwelijk.html?showall=1