Als je tijdens een sollicitatiegesprek ongepaste vragen krijgt, is dit dan strafbaar?

Toegevoegd na 7 minuten:
Vragen als: Wilt u later kinderen krijgen?, Bent u zwanger?, U bent toch niet homo-seksueel?, Heeft u een gelukkige jeugd gehad? of beledigingen als: Wat u in uw brief schreef was klinkklare onzin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (6)

Het is niet strafbaar want vragen staat vrij.Maar als het een voor jou ongepaste vraag is ben je niet verplicht die te beantwoorden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de vraag of je zwanger bent zou je wel gewoon kunnen antwoorden met ja of nee want dat is later heen niet te verbergen.
Of je kinderen wilt kun je beantwoorden met dat je het nog niet weet.
Of je een gelukkige jeugd hebt gehad zou ik niet beantwoorden.En of je homo bent,dat is je eigen keus maar daar komen ze vroeg of laat ook wel achter op een personeelsfeestje waar je partner mee mag komen oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat zeg ik ook niet ,ik zeg dat ze daar toch wel achter komen en je baan beginnen met een leugen is toch wel heel stom.En zwangerschap is geen schande vindt ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je om reden van die zwangerschap niet aangenomen wordt terwijl je wel de geschiktste kandidaat bent, ligt de bewijslast bij jou. Als je nog geen 3 maanden zwanger bent, ZEKER NIET zeggen. Het gaat je werkgever geen bal aan, en zeker niet tijdens een sollicitatiegesprek.
nee het is niet strafbaar want vragen staat vrij en we leven in een vrij land. het is wel zo dat je kunt aangeven dat je een vraag niet gepast vindt en dat je er daarom geen antwoord op wil geven. het heeft in jou geval met normen en waarden te maken denk ik. maar je beslist nog altijd zelf wat je wel en niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strafbaar is het niet. Deze vragen zijn duidelijk gesteld omdat de werkgever wil weten of je een kostenpost zal worden. Als je zwanger bent of kinderen wilt, heb je dus recht op zwangerschapsverlof enz en hij wil dat kostenplaatje niet. De overige vragen hebben waarschijnlijk te maken met het kijken of proberen in te schatten of je stress bestendig bent. Met een slechte jeugd ben je sneller overspannen denken ze, dus kun je sneller in de ziektewet komen. Als je homo bent word je in dat bedrijf misschien gepest en kun je ook weer sneller inde ziektewet raken. Het is dus duidelijk helemaal gericht op het proberen inzicht te krijgen of je hun geld gaat kosten of opleveren, schijnbaar is dat belangrijker dan je kwaliteiten voor ze. Weet je wel gelijk wat voor type mens het is en kun je je afvragen of je daar wel mee in zee wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strafbaar is het niet. Maar er is wel een sollicitatiecode waar werkgevers zich aan moeten houden. In deze code staat:
De arbeidsorganisatie stelt alleen vragen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn Helaas zijn er mensen die deze regel aan hun laars lappen. Vooral vrouwen krijgen vaak vragen over kinderwens. Je bent niet verplicht om hierop te antwoorden.
Om met deze vragen om te gaan, staan er wat tips op de site die hieronder staat.
Als een werkgever zou vragen of je niet homosexueel bent, zou ik meteen opstaan want dat gaat natuurlijk veel te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En omdat je de baan misschien niet krijgt als je een kinderwens hebt (en het is trouwesn nog altijd maar de vraag of die kinderen er ook echt komen want het ouderschap is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd), dan zou ik daarover keihard liegen. Mocht je later toch zwanger raken en je werkgever herinnert je aan het antwoord dat je gaf tijdens je sollicitatiegesprek, kun je zeggen dat je van mening bent veranderd, of desnoods: "Het was een 'ongelukje'."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Dutcheese.
Er zijn wetten en regels vastgesteld aan de vragen die een werkgever mag vragen. Er zijn zeker ook verboden vragen, zoals de vragen die jij als voorbeeld geeft. Je bent dan niet verplicht tot antwoorden. Deze vragen zijn echter niet strafbaar, omdat het vrij staat om te vragen. Maar je kunt wel een klacht indienden wanneer jij een antwoord weigert te geven en de werkgever dit mee neemt in de beslissing om wel of niet aan te nemen.

Hieronder heb ik een mooie bron waarin precies uitgelegd wordt in begrijpelijke taal wat nu wel en niet kan, en wat je hiermee kunt doen als sollicitant. Ook staat er tips over hoe je op deze vragen kunt reageren en wat je kunt doen wanneer dit mee word gewogen in het wel of niet aannemen als werknemer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zegt dat je de vraag ongepast vindt en/of deze niet wil beantwoorden geven ze je wellicht niet gauw de baan. De rechter heeft uitgesproken dat je in dat geval mag liegen.
teusvh