Karpet niet wat we verwacht hadden, ruilen mogelijk?

We hebben pas geleden een duur karpet (> 1000 €) besteld. Het betreft een standaard maat, dus het moest niet op maat gemaakt worden. Nu is het maandag geleverd en we vinden het toch erg tegenvallen in ons interieur. We hadden verwacht dat het heel mooi zou staan, maar helaas is dat naar ons idee niet het geval. We willen het daarom terugbrengen/ruilen en hopen ons geld terug te krijgen. Is dit gewoon mogelijk of gelden bij dit soort producten andere regels?

Toegevoegd na 45 minuten:
Bedankt voor al jullie antwoorden. Na wat beter gezocht te hebben op de site van de betreffende winkel staat er in ieder geval dat je het recht hebt om de aankoop na 7 dagen te ontbinden, dus dat is positief. Zitten alleen nog wel wat haken en ogen aan omdat er ook een punt bijzit waar staat dat de verkoper het recht heeft om het te weigeren als het niet meer in goede staat is of iets dergelijks. Het is uiteraard nog wel in goede staat, maar de verkoper kan natuurlijk moeilijk gaan doen...

Ik ga (waarschijnlijk) morgen gewoon even langs en hoop het dan naar wens te kunnen regelen. Ik laat het jullie nog wel even weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je het al liggen? Dus alles uit de verpakking en op maat gemaakt?

Antwoorden (6)

Zou gewoon geruild moeten kunnen worden mits nog in goede staat. Verschilt natuurlijk wel per leverancier hoe moeilijk ze er over gaan doen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als niet vooraf de afspraak gemaakt is om het op zicht te kopen, dan zul je het niet terug mogen brengen en verwachten dat je geld terug krijgt.
Dat zou wel heel erg coulant zijn als de verkoper hiertoe nu nog bereid zou zijn.
Maar wie niet waagt wie niet wint, de andere optie is inderdaad ruilen en dat moet mijn inziens wel mogelijk zijn binnen een bepaalde tijd na de levering dus je moet wel snel gaan handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zal de winkel vast niet blij mee zijn. Voor mijn gevoel geef ik je voor ruilen 80% kans, en voor geld terug 20% kans. Succes!
12 jaar geleden
Bestaat daar niet een wettelijke regel voor? Dat je altijd binnen acht dagen na de koop/levering hiervan af mag zien?
Ook al doen bedrijven hier soms moeilijk over en willen ze deze regel verdoezelen?
Ik weet wel dat deze regel bestaat, echter weet niet of dit in jullie geval van toepassing is. Toch de moeite waard om even te onderzoeken, denk ik!

Toegevoegd na 2 minuten:
Hmm, hier lees ik weer wat anders, dat ruilen een gunst van de winkelier is......

Als dit klopt wil dat dus zeggen dat wij geen antwoord kunnen geven maar je bij de winkelier moet zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, maar als het bij mensen op de vloer gelegen heeft (huisdieren misschien ook) is het nog weer een ander verhaal...
meestal is dit wel mogelijk, echter je hebt zelf de fout gemaakt, je moet contact opnemen met de leverancier en deze zal je een voorstel doen, de kans is groot dat je maar een deel van je geld terug krijgt, of een tegoedbon van dezelfde waarde of minder, in ieder geval vandaag nog bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een los karpet gaat zal het gewoon kunnen zoals ook in de voorwaarden staat.
Bij het kopen van karpet kun je beter in een betere woonwinkel zijn, ik heb er wel eens een op "proef" gehad, en kon ik gewoon omruilen voor een ander.