Hoe ver moet een situatie gaan bij de deurwaarder mocht deze je inboedel afpakken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Eerst moet je een dagvaarding krijgen, dan bepaald de rechter wat er moet gebeuren. Als de rechter bepaald dat je moet betalen dan kan de deurwaarder je daartoe dwingen door spullen in beslag te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een deurwaarder je inboedel komt weghalen is er al een behoorlijk lang traject aan vooraf gegaan. Hieronder stapsgewijs hoe het kan lopen.

- Je koopt iets bij bijv. Wehkamp.
- Je betaalt niet
- Je krijgt een herinnering (na een week ongeveer)
- Je krijgt nog een herinnering nu met een verhoging van het te betalen bedrag. (een week of 2 verder)
- Je krijgt een aanmaning met vaak nog een verhoging.
- Je krijgt een laatste aanmaning. Dat betekent niet dat ze je hierna met rust zullen laten... Wel met een waarschuwing dat ze het 'uit handen' gaan geven. Vaak zit hier een zeer korte termijn op. 3 tot 5 dagen.

- Nu gaat het serieus geld kosten want ze schakelen een incassobureau in. Deze sturen je een brief waarin ze je vriendelijk doch dringend vragen te betalen, met vermeerdering van de incassokosten.

- Ze sturen nog een brief waarin ze het bedrag nog een keertje verhogen en dreigen met een deurwaarder.

- Reageer je nog steeds niet, dan komt er een deurwaarder aan de deur. Deze heeft in eerste instantie alleen een exploot bij zich wat hij komt afgeven. Zit vaak een stempel op met de tekst "in naam der koningin". Dit kost je nog een keer ongeveer 75 euro bovenop het bedrag wat er al stond.

- De deurwaarder zal proberen beslag te leggen op je inkomen. Lukt dit niet dan komt hij nog een keer op visite om je boel leeg te halen.