Een bodemvonnis is de uitspraak die een rechter wijst na een normale bodemprocedure.
Soms is er eerst een kort geding, omdat het om een spoedeisende zaak is, de voorzieningenrechter beslist dan alleen in het belang van de spoedeisendheid. Die gaat niet heel erg in op de inhoud van de zaak.
Meestal volgt er na een kort geding nog een bodemprocedure, waarin een gewone rechter inhoudelijk beslist over het geschil.

Een bodemvonnis wil alleen maar zeggen eigenlijk dat het geen kort geding betreft, maar een normale, uitgebreide procedure vaak na een kort geding.