Is het zonder toestemming knippen van iemands haar strafbaar?

In 2007 oordeelde een rechter in Brussel dat iemands haar in brand steken niet onder "slagen en verwondingen" valt omdat haar een dode materie is. Het is natuurlijk juist dat haar niet leeft. Betekent dat dus dat het niet wettelijk strafbaar is zonder toestemming iemands haar te knippen? Is er ooit al iemand veroordeeld geweest voor het zonder toestemming knippen van een ander zijn haar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Antwoorden (5)

Goeie vraag, lijkt mij gewoon stafbaar,nhet is toch iemand anders eigendom die beschadicht raakt, misschien moeten ze te aanklacht anders formuleren.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk deze site eens, en zoek eventueel zelf verder.
http://www.nu.nl/binnenland/2330900/politie-drenthe-waarschuwt-lustkapper.html
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , lijkt me wel . Integriteit vh lichaam wordt geschonden . Een diefstal .(langhaar kan geld opbrengen ) Ja verminking Tijdelijke zou ook niet onmogelijk zijn . Een en ander ligt wel in de context hoe ,en waarom ! Ja er zijn meerdere veroordelingen geweest (in Nl ) zie een Vd vorige antwoorden .pas weer actief :) had de gemeente (v.Emmen ) bestuur thuis een gratis (knip) beurt aangeboden en belde aan ,en bood zich gratis (als) kapper aan met slecht kapsel tot gevolg .ook dat mag al niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken alleen de Nederlandse wetgeving, ik ik vermoed dat de rechter heeft bedoeld met "slagen en verwondingen" wat in Nederland mishandeling wordt genoemd. Artikel 300 van het wetboek van strafrecht.

Haren knippen doet geen pijn en geeft geen onaangename gewaarwording, dus het hangt af hoe het is gebeurd. Stel de dader pakt een pluk haar, trekt haar achterover, wat dus pijnlijk is, dan kan je ook mishandeling te laste leggen.

Is het dusdanig afknippen dat de drager van het haar het pas bemerkt als het al afgeknipt is, kan je gaan naar een vernieling. Art. 350 wetboek van strafrecht.
Komen er, zoals in het voorbeeldje van de lustknipper hierboven, nog andere motieven bij, zoals sexuele lusten (het woelen) kan je richting een aanranding gaan.

Ik weet niet of je de volledige uitspraak van jouw voorbeeld hebt, maar ik ga er van uit dat de mishandeling niet te laste gelegd kan worden, omdat er geen pijn of onaangename gewaarwording bij de dragen heeft plaats gevonden. Hadden de vlammen haar hoofdhuid bereikt en hierdoor letsel opgelopen, was dit mogelijk wel te laste gelegd.
Dus het is wel strafbaar, alleen in jouw voorbeeld niet zijnde als mishandeling. Ik neem aan dat de dader wel is veroordeeld voor de Belgische strafbaarheidstelling zoals vernieling in de Nederlandse wetgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is het zeker strafbaar:
Artikel 11: Onaantastbaarheid lichaam.
Dit artikel hoort bij artikel 10 (Recht op privacy). Iedereen is de baas over zijn eigen lichaam. Zelfs het knippen van je haren mag niet, als je daarvoor geen toestemming geeft.

Of er in België een wet voor bestaat weet ik niet. Ik kan er niets over vinden.