Berust er auteursrecht of andere bescherming op de inhoud van een brief?

Wat ik bedoel is: als iemand jou een brief schrijft die niet vertrouwelijk is maar misschien wel persoonlijk, mag je die dan (al dan niet met bronvermelding) publiceren? De brief is tenslotte aan jou gericht, dus jij zou er toch mee mogen doen wat je wilt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter verduidelijking: ik doel niet op het briefgeheim dat de inhoud van de brief waarborgt tijdens het transport naar de ontvanger. In mijn situatie publiceert de ontvanger zelf de brief zonder toestemming van de zender.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Nee hoor, daar rust geen auteursrecht op. Daarbij gaat het om werken op het gebied van kunst, literatuur of wetenschap.

Toegevoegd na 10 minuten:
Brieven van bedrijven of particulieren mag iedereen in principe openbaar maken (tenzij uitdrukkelijk -contractueel- anders is overeengekomen). Maar als een privépersoon een brief heeft geschreven die niet bedoeld was voor publicatie, en er staan persoonlijke gegevens in die brief (denk aan inkomensgegevens, strafblad, bankrekeningnummers etc.), dan kan de briefschrijver wel via de rechter een publicatieverbod eisen. In de praktijk zal dat echter zelden of nooit gebeuren, want:
- de meeste media zullen nooit medewerking verlenen aan publicatie van zulke gegevens;
- het is vrijwel onbewijsbaar wie de informatie openbaar heeft gemaakt
- de briefschrijver zal dan moeten bewijzen dat de informatie afkomstig was uit de desbetreffende brief, wat vrijwel onmogelijk is.
Pieter2011